Kritische reflectie

  • Code

    L.30789

  • Studiebelastingsuren

    280

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    2

In deze leereenheid leren studenten zichzelf en hun beroepshouding onder de loep te nemen met behulp van verschillende reflectiemethoden. Studenten reflecteren op zichzelf in de praktijk aan de hand van betekenisvolle ervaringen. Deze betekenisvolle ervaringen doen studenten op tijdens situaties in hun studie en in de praktijk. Ze krijgen inzicht in hun eigen (persoonlijke en professionele) ontwikkelingsproces en leren daaruit conclusies te trekken. Hierop voortbouwend formuleren ze leerdoelen en stellen ze een plan op met passende activiteiten om richting te geven aan hun professionele ontwikkeling en loopbaan.

Competenties

  • Kwalificatie 1: Actief openstellen en signaleren
  • Kwalificatie 5: Effectief en efficiënt werken
  • Kwalificatie 6: Samenwerken
  • Kwalificatie 8: Leren en ontwikkelen
  • Kwalificatie 9: Onderzoeken en innoveren

Leerdoelen

1BC4: Je bent je bewust dat diversiteitsbewuste communicatie van belang is voor het sociaal werk.1BK2 Je hebt kennis van de kerntaken en kernwaarden van het beroep van Sociaal Werker.

1BL1: Je bent je ervan bewust dat kernwaarden van invloed zijn op de uitvoering van het beroep Sociaal Werker.

1BK4: Je kent de basisbeginselen van de democratische rechtstaat.

5BL3: Je kunt je eigen doelen formuleren m.b.t effectief en efficiënt samenwerken.

6BL2: Je kunt op basis van zelfkennis met betrekking tot (interdisciplinaire) samenwerking, persoonlijke leerdoelen opstellen.

6BC1: Je bent in staat om te communiceren over je eigen rol, kwaliteiten en valkuilen binnen de samenwerking met collega’s.

8BT1: Je hebt op een gestructureerde manier kennisgemaakt met verschillende reflectiemethoden en deze toegepast om inzicht te krijgen in je eigen handelen.

 8BT2: Je bent in staat om op basis van reflectie te komen tot leerdoelen met betrekking tot je professioneel handelen en een plan om op te stellen om hieraan te werken.

8BT3: Je bent in staat om op basis van reflectie te benoemen welke leerstijl en leervoorkeuren je hebt.

8BC1: Je communiceert over je eigen handelen en eigen professionele ontwikkeling middels het opstellen van leerdoelen en het schrijven van een reflectie.

8BK2: Je hebt kennis van reflectie en belang voor de uitvoer van het sociaal werk.

8BK3: Je kent verschillende methoden om te reflecteren op je professioneel handelen als sociaal werker.

8BK5: Je hebt kennis van wat leervoorkeuren en leerstijlen zijn.

8BO1: Je kunt reflecteren op beschreven ontwikkelingen in het beroep en beargumenteren hoe deze van invloed kunnen zijn op jouw professioneel handelen.

8BL1: Je bent je ervan bewust dat je middels reflectie kunt leren van je eigen ervaringen en dat het bijdraagt aan het bewustwordingsproces m.b.t de rol die je inneemt als sociaal werker.

8BL2: Je bent je ervan bewust dat het als sociaal werker van belang is om meer te weten te komen over je eigen veerkracht en kwaliteit van leven.

8BL3: Je bent je bewust van je uitdagingen en leerdoelen m.b.t het beroep sociaal werker.

8BL4: Je bent je bewust van je leerstijl en leervoorkeuren.

8BC2: Je bent in staat om verschillende kanalen en middelen te gebruiken om te communiceren over je eigen proces m.b.t je professioneel handelen. 

9BL1: Je bent je bewust van het belang van het hebben van  onderzoekende houding ten aanzien van

9BT3: Je bent in staat om onderzoeksresultaten te lezen en te benoemen.

Werkvorm

Code Naam
VL Vaardigheidsles
T.56523 Kritische reflectie