• Code

    T.56928

  • Aantal ECTS credits

    1

Leveren van relevante bedrijfseconomische (management)informatie over de bedrijfsvoering: hoe staat de organisatie ervoor, waar zitten knelpunten gericht op het halen van de organisatiedoelen (en de strategie). Relevante KSFen en KPIs afleiden uit de strategie en weergeven in een (digitaal) overzicht. Het is van belang dat studenten bepalen wat relevant is en wat niet, en daarvoor is kennis nodig van de organisatie, de processen en de context. Kennis en vaardigheden uit de eerste drie kwartielen komen dus nadrukkelijk terug. Studenten maken een beroepsproduct waarin zij behalve het overzicht ook een advies geven aan de organisatie over de toekomst (hoe nu verder als organisatie?). In de eerste weken maken studenten zich de stof eigen middels zelfstudie aan de hand van beschikbaar gesteld materiaal in Brightspace voor de onderdelen Excel-vaardigheden,  statistiek budgetteren en verschillenanalyse. De zelfstudie wordt begeleid via workshops waarin studenten stof uit bovengenoemde toepassen op opgaven of cases die in de klas worden verstrekt. Vanaf de vierde week werken studenten via wekelijkse opdrachten aan het maken van een dashboard met stuurinformatie. De opdrachten zijn gekoppeld aan de verschillende perspectieven van de Balanced Scorecard. Eerst als afzonderlijke perspectieven, in latere weken in onderlinge samenhang. Studenten maken het dashboard in Excel, maar krijgen ook alvast een introductie in PowerBI en in Google Analytics via twee workshops in week 5 en 6. Studenten maken het dashboard met aangereikte data, maar moeten die data wel checken op betrouwbaarheid! 
Toetsvorm Assessment (AS)

Toetscriteria

  1. De student kan voor de gedefinieerde KPIs vaststellen welke data nodig is en hoe deze data gevisualiseerd kan worden. 
  2. De student kan vaststellen in hoeverre beschikbare data in een specifieke casus geschikt is om KPIs mee weer te geven. 

  3. De student kan bestaande gegevens uit de administratie controleren op volledigheid, tijdigheid en juistheid. 
  4. De student kan bestaande gegevens uit de administratie (ruwe data) omzetten, combineren of filteren tot een relevante rapportage van KPIs in de vorm van een dashboard.