Psychologie en gezondheidszorg

  • Code

    L.30794

  • Studiebelastingsuren

    140

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    1, 2

In deze leereenheid worden de onderdelen psychopathologie, signaleren van kwetsbaarheid en financiering van het sociaal domein behandeld.

Psychopathologie:

De basis wordt gelegd met betrekking tot kennis over (het ontstaan van) beperkingen en problemen (psychopathologie) in relatie tot gezondheid en gedrag. Thema's die aan bod komen zijn:

  • Signalen van kwetsbaarheid en kracht met betrekking tot sociaal functioneren en positieve gezondheid
  • Biopsychosociaal model
  • Psychopathologie
  • Behandelmethodes en interventies

Financiering sociaal domein:

De financiering en geldstromen in het sociaal domein zijn nauw verwant aan de stelselwetten en andere relevante wetten voor het sociaal domein.

Professionals sociaal werk indiceren, leiden toe, begroten, dragen bij aan verwerving van de benodigde (financiële) middelen en leggen (financiële) verantwoording af over hun inzet en/of de interdisciplinaire inzet in hun werk.

Om dit te kunnen doen is het van belang om kennis van en inzicht te hebben in de organisatie en financiering van het sociaal domein en specifiek kennis en inzicht van indicatiestelling en financiering van behandeling en begeleiding op individueel en groepsniveau.

De thema's worden aan de hand van literatuur, kennisclips, hoorcolleges en inzet van ervaringsdeskundigen behandeld.

Signaleren van kwetsbaarheid:

De basiskennis die door studenten is opgedaan in de hoorcolleges psychopathologie en financiering sociaal domein wordt toegepast op casuïstiek. De casuïstiek bevat aanknopingspunten voor het signaleren van kwetsbaarheid en kracht en het herkennen van financiering met betrekking tot indiceren en toe leiden (preventief, ambulant en groepswerk), effect op het sociaal functioneren en participatie. Daarbij is aandacht voor begeleiding en behandeling, normalisering, taboes en stigmatisering ten aanzien van psychosociale en psychiatrische problematiek. De werkcolleges zijn erop gericht om studenten voor te bereiden op de kennistoets en dienen als input voor het project methodisch werken.

Competenties

  • Kwalificatie 1: Actief openstellen en signaleren
  • Kwalificatie 5: Effectief en efficiënt werken
  • Kwalificatie 7: Actief en ondernemend werken

Leerdoelen

5BK1: Je hebt basiskennis van het financieringsstelsel binnen het SW domein.

1BK8: Je hebt basale kennis over beperkingen en problemen met betrekking tot gezondheid en gedrag.

5CK1: Je hebt kennis van de financiering binnen organisaties in het SW domein.

5CK3: Je hebt kennis van indicatiestelling, toeleiden en begroten van zorg inhouden en weet hoe dit kan bijdragen aan het verwerven van (financiële) middelen binnen het sociale domein.

1CK1: Je hebt kennis van signalen van (verstoord) welzijn van individuen.

1CK2: Je herkent vormen van sociale kwetsbaarheid en kracht en laat zien dat je je bewust bent van het effect ervan op het sociaal functioneren.

Werkvorm