- Code
L.31249
- Studiebelastingsuren
4
- Taal
nl-NL
- Kwartiel van uitvoering
3
Kick off van kwartiel 3 jaar 1. Tijdens deze kick off worden studenten meegenomen in de beroepsproducten: In control met BIV/AO, Dashboard en PPO in de praktijk.
Competenties
- SFIB ADFC BT3. Het management te voorzien van financiële en niet financiële stuurinformatie ten behoeve van het besturen en doen functioneren van organisaties en het afleggen van verantwoording hierover.
- SFIB ADFC1: Samenwerken
- SFIB ADFC2: Methodisch handelen
- SFIB ADFC3: Probleemoplossend vermogen
- SFIB ADFC4: Lerend vermogen
- SFIB ADFC5: Communiceren
Leerdoelen
- De student kan uitleggen waarom het voor bestuurders van belang is om goede stuurinformatie te hebben en waarvoor zij dat gebruiken.
- De student legt uit wat het verschil is tussen ruwe data (gegevens) en informatie.
- De student kan uit de (gegeven) strategie van een organisatie afleiden wat relevante kritieke succesfactoren (KSF’en) voor die organisatie zijn.
- De student definieert KPI’s waarmee je KSF’en op een passende manier wilt meten en beheersen.
- De student kan voor de gegeven KPI’s vaststellen welke data nodig zijn en deze visualiseren.
- De student stelt vast in hoeverre beschikbare data in een specifieke casus geschikt is om KPI’s mee weer te geven.
- De student kan realistische en duidelijke normen (targets) definiëren voor de KPI’s in een specifieke casus.
- De student controleert bestaande gegevens uit de administratie op volledigheid, tijdigheid en juistheid.
- De student kan in een specifieke casus aangeven wat de samenhang is tussen verschillende KSF’en en de strategie in de vorm van een strategiekaart.
- De student zet bestaande gegevens uit de administratie (ruwe data) om, combineert of filtert tot een relevante rapportage van KPIs in de vorm van een dashboard.
- De student toetst verbanden tussen KSF’en en bijbehorende KPI’s op basis van statische technieken zoals correlatie en regressie en kan deze in een dashboard weergeven.
- De student werkt met databases als belangrijkste centrale bron voor managementinformatie.
- De student stelt de informatiebehoefte vast van een klant op basis van een (complexe) klantspecifieke casus.
- De student kan op basis van een (complexe) klantspecifieke casus voorzien in de informatiebehoefte van de klant.
- De student stelt (financiële) periodieke rapportages op in Dynamics en in Excel.
- De student past geavanceerde opties in Excel toe.
- De student stelt een vast, variabel en gemengd kostenbudget op en stelt verschillen in de uitkomsten vast.
- De student stelt een statisch (ex-ante) kostenbudget op, op basis van standaarden en de verwachte bezetting.
- De student stelt een flexibel (ex-post) kostenbudget op.
- De student voert een verschillenanalyse uit en splitst het fabricageresultaat in budgetverschillen, bezettingsverschillen, efficiencyverschillen, prijsverschillen en uitvalresultaten en stelt vast wat de gevolgen zijn voor het berekenen van het perioderesultaat.
- De student licht de statistische basisbegrippen rondom meten, meetschalen, frequentieverdelingen, centrummaten, spreidingsmaten, correlatie en regressie toe.
- De student beschrijft een dataset op basis van statistische kengetallen: centrummaten, spreidingsmaten en scheefheid.
- De student voert een exploratieve data-analyse (EDA) uit op een bestaande, complexe dataset.
- De student onderzoekt statistische verbanden (samenhang) tussen twee of meer variabelen.
- De student beschrijf AO-processen in correct Nederlands, volgens de regels van Rapportagetechniek
- De student beschrijft de primaire processen en de secundaire processen binnen een handelsorganisatie.
- De student kan de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de diverse functionarissen binnen het inkoop en verkoop binnen een organisatie beschrijven.
- De student beschrijft de informatiestromen binnen een organisatie.
- De student kan de voordelen van het beschrijven van de Administratieve organisatie benoemen, en tevens de limitaties aangegeven.
- De student kan bepalen welke beheersmaatregelen ingevoerd moeten worden in een ERP-pakket om dit pakket betrouwbaar te laten functioneren.
- De student kan in een inkoop- of verkoop- of financieel proces nagaan wat de oorzaak is van een geconstateerde fout in een vastlegging en dit corrigeren/aanvullen.
Werkvorm
Code | Naam |
---|---|
T.56946 | In control met AO/BIV (AD) |
T.56928 | Dashboard (AD) |
HC | Hoorcollege |