Projectbijeenkomst: kennis

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

3

Leveren van relevante bedrijfseconomische (management)informatie over de bedrijfsvoering: hoe staat de organisatie ervoor, waar zitten knelpunten gericht op het halen van de organisatiedoelen (en de strategie). Relevante KSFen en KPIs afleiden uit de strategie en weergeven in een (digitaal) overzicht. Het is van belang dat studenten bepalen wat relevant is en wat niet, en daarvoor is kennis nodig van de organisatie, de processen en de context. Kennis en vaardigheden uit de eerste drie kwartielen komen dus nadrukkelijk terug. Studenten maken een beroepsproduct waarin zij behalve het overzicht ook een advies geven aan de organisatie over de toekomst (hoe nu verder als organisatie?). In de eerste weken maken studenten zich de stof eigen middels zelfstudie aan de hand van beschikbaar gesteld materiaal in Brightspace voor de onderdelen Excel-vaardigheden, statistiek en budgetteren en verschillenanalyse. De zelfstudie wordt begeleid via workshops waarin studenten stof uit bovengenoemde toepassen op opgaven of cases die in de klas worden verstrekt. Vanaf de vierde week werken studenten via wekelijkse opdrachten aan het maken van een dashboard met stuurinformatie. De opdrachten zijn gekoppeld aan de verschillende perspectieven van de Balanced Scorecard. Eerst als afzonderlijke perspectieven, in latere weken in onderlinge samenhang. Studenten maken het dashboard in Excel, maar krijgen ook alvast een introductie in PowerBI en in Google Analytics via twee workshops in week 5 en 6. Studenten maken het dashboard met aangereikte data, maar moeten die data wel checken op betrouwbaarheid!

Competenties

• SFIB ADFC BT3. Het management te voorzien van financiële en niet financiële stuurinformatie ten behoeve van het besturen en doen functioneren van organisaties en het afleggen van verantwoording hierover.
  • SFIB ADFC1: Samenwerken
  • SFIB ADFC2: Methodisch handelen
  • SFIB ADFC3: Probleemoplossend vermogen
  • SFIB ADFC4: Lerend vermogen

Leerdoelen

De student legt uit wat het verschil is tussen ruwe data (gegevens) en informatie.

De student kan voor de gegeven KPI’s vaststellen welke data uit de beschikbare dataset nodig zijn en deze visualiseren.

De student controleert bestaande gegevens uit de administratie op volledigheid, tijdigheid en juistheid.

De student zet bestaande gegevens uit de administratie (ruwe data) om, combineert of filtert tot een relevante rapportage van KPIs in de vorm van een dashboard.

De student werkt met databases als belangrijkste centrale bron voor managementinformatie.

De student stelt (financiële) periodieke rapportages op in Dynamics en in Excel.

De student past geavanceerde opties in Excel toe.

De student stelt een vast, variabel en gemengd kostenbudget op en stelt verschillen in de uitkomsten vast.

De student stelt een statisch (ex-ante) kostenbudget op, op basis van standaarden en de verwachte bezetting.

De student stelt een flexibel (ex-post) kostenbudget op.

De student voert een verschillenanalyse uit en splitst het fabricageresultaat in budgetverschillen, bezettingsverschillen, efficiencyverschillen, prijsverschillen en uitvalresultaten en stelt vast wat de gevolgen zijn voor het berekenen van het perioderesultaat.

De student licht de statistische basisbegrippen rondom meten, meetschalen, frequentieverdelingen, centrummaten, spreidingsmaten, correlatie en regressie toe.

De student beschrijft een dataset op basis van statistische kengetallen: centrummaten, spreidingsmaten en scheefheid.

Werkvorm

Code Naam