• Code

T.56236

• Aantal ECTS credits

5

De HBO-Rechten professional kent de mogelijkheden om naar wens van de erflater van de wettelijke regelingen af te wijken met als doel een maatwerkregeling voor de nalatenschap, voor zowel de verdeling als de verdere afwikkeling.
Toetsvorm Digitaal/Digital (D)

Toetscriteria

1.    Je informeert cliënten over de wettelijke bepalingen hoe de vererving in Nederland in het algemeen is geregeld, waarbij je  aandacht besteedt aan  de specifieke positie van paren met kinderen die zijn gehuwd of als partner zijn geregistreerd en aan de voor deze ouders relevante mogelijke testamentaire regelingen ten behoeve van hun kinderen.
2.    Je geeft een onderbouwd advies over het verbeteren van de erfrechtelijk positie, waarvoor je inzicht in de rechten en plichten van erfgenamen in het algemeen toepast.
3.    Je geeft cliënten gericht advies over fundamentele erfrechtelijke zaken waarbij niet alleen de vermogensrechtelijke kant aan bod komt maar ook het aspect van de verdeling van de erfenis een belangrijke rol speelt.