• Code

    T.53494

  • Aantal ECTS credits

    3

In het vorige kwartiel heb je geleerd hoe je een startnotitie kunt opstellen als begindocument van de beleidscyclus. Naar aanleiding van deze startnotitie heb je een ambtelijke brief geschreven om draagvlak te creëren voor jouw nieuw te voeren beleid. Dit deed je door gebruik te maken van framing, participatie, doelgroepgericht schrijven en dilemmalogica.

Het verder ontwikkelen van je (mondelinge) communicatieve vaardigheden staat dit kwartiel centraal. Hoe breng je informatie en ideeën effectief en begrijpelijk over? Dit doen we door te focussen op 2 mondelinge vaardigheden:

1. Een pitch

2. Een debat

Beide onderdelen zijn manieren om jouw mening over te brengen zodat je anderen kunt enthousiasmeren, nieuwsgierig maken of overtuigen. Want als jouw boodschap de aandacht trekt en vasthoudt, dan komt jouw boodschap aan. 

Toetsvorm Werkstuk/Report/Bericht (W)

Toetscriteria

Randvoorwaardelijk:

1. Voor debatteren & presenteren geldt een inspanningsverplichting. Studenten dienen zich goed voor te bereiden en zorgen voor een verzorgde presentatie en debat. Voor de presentatie geldt dat ze vrijuit spreken en dus geen presentatie oplezen. De presentatie duurt vijventwintig minuten en iedere persoon komt een evenredig deel van de presentatie aan bod. Bij het debat is het belangrijk dat iedereen i de groep een aandeel levert aan het debat.

2. Het debat en de presentatie zijn voorbereid zoals dit in de les is aangegeven. Studenten leveren een beoordelingslijstje van het afgesproken groepje. 

Aan beide randvoorwaarden moet worden voldaan voor een voldoende

Studenten zijn aanwezig geweest bij het rollenspel en hebben zich actief ingezet

Opdracht 1: presentatie

Inhoudelijk

1.         Goede balans tussen de hoofdlijn en detail

2.         Studenten presenteren ene duidelijke vraagstelling en beantwoorden deze vraag ook in de presentatie

3.         Studenten beiden ruimte voor vragen uit het publiek en kunnen deze vragen ook adequaat beantwoorden

4.         Studenten weten het publiek te prikkelen

Structuurelementen en inhoud

De presentatie is voorzien van een inleiding/kern/slot- structuur. Belangrijk is ook dat studenten zorgen voor een pakkende opening en slot.

Presentatie vaardigheden

-           Gebruik stem/ woordkeuze

-           Houding

-           Non-verbale communicatie

-           Studenten zorgen voor een verzorgde lay-out van hun presentatie

Opdracht 2: het debat

Studenten laten zien dat zij kunnen onderbouwen welke argumenten zij wel  wel of niet goed vinden van de groep die zij beoordelen. Dit vullen zij in de daarvoor gemaakte beoordelingslijst. Dit is voorwaardelijk voor het cijfer, maar hier hangt verder geen beoordeling aan vast. Het inspanningsverplichting.