Theorie methodisch werken

  • Code

    L.29582

  • Studiebelastingsuren

    20

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    1, 3, 4

Binnen deze leereenheid leert student de methodische cyclus kennen en de toepassing te herkennen in de praktijk. Het methodisch werken vindt plaats op het niveau van het individu, het netwerk en de gemeenschap. De verbinding tussen deze verschillende niveaus staat centraal en op welke manier (interdisciplinair) samenwerken hierin een rol speelt.

De theorie wordt in hoorcolleges aangeboden en de toepassing ervan komt terug in de projectlessen methodisch werken.

Thema’s die aan bod komen zijn:

  • Basiskennis methodisch werken
  • Methodische cyclus
  • Instrumenten en technieken in de verschillende fasen van methodisch werken

Competenties

  • Kwalificatie 1: Actief openstellen en signaleren
  • Kwalificatie 2: Bevorderen van sociaal functioneren in en van de primaire leefomgeving
  • Kwalificatie 3: Bevorderen van sociaal functioneren van mensen in hun netwerken
  • Kwalificatie 4: Bevorderen van sociaal functioneren in en van gemeenschappen
  • Kwalificatie 5: Effectief en efficiënt werken
  • Kwalificatie 6: Samenwerken
  • Kwalificatie 7: Actief en ondernemend werken
  • Kwalificatie 10: Kritisch en ethisch reflecteren

Leerdoelen

1CK8: Je herkent en benoemt de signalen van (verstoord) welzijn van individuen (probleemanalyse)

1CO3 Je kunt onderbouwen welke methodieken/werkwijzen op welke manier kunnen bijdragen aan het bevorderen van het welzijn van individuen.

1CT1 Je bent in staat om signalen van (verstoord) welzijn te benoemen en aan te geven hoe je het welzijn van mensen kan bevorderen.

1CT2 Je bent in staat om conflicthantering toe te passen.

2CK1 Je hebt kennis van signalen en factoren die van invloed zijn op het welzijn en sociaal functioneren binnen de primaire leefomgeving.

2CK2 Je hebt kennis van (creatieve) methodieken/werkwijzen die het sociaal functioneren van de primaire leefomgeving kunnen bevorderen.

2CK4 Je kent de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en weet hoe je deze moet hanteren.

2CL2 Je bent je bewust van je eigen rol als sociaal werker in het bevorderen van het sociaal functioneren binnen de primaire leefomgeving.

2CO1 Je bent in staat om te analyseren welke factoren het sociaal functioneren van de primaire leefomgeving kunnen bevorderen en beperken.

2CO3 Je kunt onderbouwen welke methodieken/werkwijzen op welke manier kunnen bijdragen aan het bevorderen van het welzijn binnen de primaire leefomgeving.

2CT1 Je bent in staat om onder begeleiding de methodische cyclus toe te passen ten behoeve van het bevorderen van het sociaal functioneren van de primaire leefomgeving.

2CT2 Je bent in staat om te rapporteren over je methodisch handelen binnen de primaire leefomgeving.

3CC3 Je weet met welke partijen je de signalen van sociaal (dis)functioneren van netwerken kunt bespreken.

3CK1 Je hebt kennis van signalen en factoren die van invloed zijn op sociaal (dis)functioneren van netwerken.

3CK2 Je hebt kennis van (creatieve) netwerkversterkende methodieken/werkwijzen die het sociaal functioneren van netwerken kunnen bevorderen.

3CO1 Je bent in staat om te analyseren welke factoren het sociaal functioneren van netwerken kunnen bevorderen en beperken.

3CO3 Je kunt onderbouwen welke methodieken/werkwijzen op welke manier kunnen bijdragen aan het bevorderen van het welzijn van netwerken.

3CT1 Je bent in staat om onder begeleiding de methodische cyclus toe te passen ten behoeve van het bevorderen van het sociaal functioneren van netwerken.

3CT2 Je bent in staat om te rapporteren over je methodisch handelen binnen netwerken.

3CT4 Je bent in staat om een keuze te maken m.b.t tot de inzet van methodieken en werkwijzen binnen netwerken.

4CK1 Je hebt kennis van signalen en factoren die van invloed zijn op sociaal (dis)functioneren van gemeenschappen.

4CK3 Je hebt kennis van (creatieve) netwerkversterkende methodieken/werkwijzen die het sociaal functioneren van gemeenschappen kunnen bevorderen.

4CO3 Je kunt onderbouwen welke methodieken/werkwijzen op welke manier kunnen bijdragen aan het bevorderen van het welzijn van gemeenschappen.

4CT1 Je bent in staat om onder begeleiding de methodische cyclus toe te passen ten behoeve van het bevorderen van het sociaal functioneren van gemeenschappen.

4CT2 Je bent in staat om te rapporteren over je methodisch handelen binnen gemeenschappen.

4CT4 Je bent in staat om een keuze te maken m.b.t tot de inzet van methodieken en werkwijzen binnen gemeenschappen.

5CC1 Je weet volgens de richtlijnen om te gaan met rapportage- en communicatiesystemen van de stakeholders.

5CK2 Je hebt kennis van de vereiste (kwaliteits-) richtlijnen van relevante stakeholders binnen organisaties in het SW domein.

5CK4 Je hebt kennis en inzicht in de rol en mogelijkheden van verschillende stakeholders binnen het SW domein.

Werkvorm