Beleid in de praktijk

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1, 2

In deze leereenheid leren studenten op meso- en macroniveau te kijken, zich bewust te worden van hun omgeving en hun invloed daarin. Ze herkennen stakeholders, begrijpen de context van cliënten en de organisatie. Ze ontwikkelen politiek, tactisch en strategisch inzicht. Ze zien zichzelf als deel van een team, organisatie en het bredere sociaal-politieke domein. Daarnaast worden ze aangemoedigd om over toekomstscenario's na te denken.

Competenties

• Kwalificatie 4: Bevorderen van sociaal functioneren in en van gemeenschappen
  • Kwalificatie 7: Actief en ondernemend werken
  • Kwalificatie 9: Onderzoeken en innoveren

Leerdoelen

4CO1 Je bent in staat om te analyseren welke factoren het sociaal functioneren van gemeenschappen kunnen bevorderen en beperken.

4CO2 Je bent in staat om onderbouwde verbetervoorstellen te doen om het sociaal functioneren van gemeenschappen te bevorderen.

4CC3 Je weet met welke partijen je de signalen van sociaal (dis)functioneren van gemeenschappen kunt bespreken.

7CT1 Je bent in staat om onder begeleiding sociale kwesties te signaleren en te agenderen binnen organisaties of politieke omgevingen.

7CO1 Je bent in staat om te beargumenteren waarom bepaalde sociale kwesties relevant zijn voor organisaties.

7CO2 Je bent in staat om bestaand beleid van een organisatie voor sociaal werk te analyseren en aan te geven hoe dit past bij belangen en ideologieën van de lokale en landelijke politiek.

7CO3 Je kunt beleidsagenda’s van lokale politiek en organisaties beschouwen en aangeven hoe deze van invloed zijn op sociale kwesties.

7CK2 Je hebt kennis van de beleidsprocessen, de belangen en ideologieën van de lokale en landelijke politiek.

7CK4 Je hebt kennis van en inzicht in functioneren van organisaties in sociaal werk en sociaal ondernemerschap.

7CK5 Je hebt kennis van de totstandkoming van de financiering en subsidies binnen het sociaal werk.

7CL1 Je bent je bewust van de  pro-actieve en onderzoekende houding die van je gevraagd wordt ten aanzien van sociale kwesties en beleid en hoe je hier invulling aan geeft.

9CT1 Je bent in staat om gestructureerd en volgens een vooropgezet plan een antwoord te geven op een eenvoudige onderzoeksvraag waarbij je voldoet aan de eisen die er zijn m.b.t praktijkgericht onderzoek.

9CT2 Je bent in staat om een geschikte onderzoeksmethode te gebruiken voor de beantwoording van een eenvoudige onderzoeksvraag.

9CT3 Je bent in staat om op basis van praktijkgericht onderzoek, aanbevelingen te doen voor de praktijk.

9CO1 Je bent in staat om gestructureerde praktijkvraagstukken op een systematische wijze van meerdere kanten te belichten, en op basis van de analyse de verschillende kanten, meningen en perspectieven af te wegen en op waarde te schatten.

9CO4 Je bent in staat om onder begeleiding de kwaliteits- aspecten en ethische aspecten van onderzoek mee te nemen en te beargumenteren aan de hand van voor gestructureerde kwaliteitscriteria.

9CC1 Je bent in staat om  stakeholders te betrekken bij je onderzoek, een samenhangende beschrijving te geven van een praktijkvraagstuk en de gemaakte keuzes en verrichte analyses te verantwoorden naar stakeholders door gebruik te maken van verschillende communicatiekanalen en middelen.

Werkvorm

Code Naam