Exploratie methodisch werken

T.54729

• Aantal ECTS credits

5

In deze individuele toets laat de student zien een bestaand plan van aanpak te kunnen onderzoeken en analyseren, inzichten en vaardigheden te hebben om een rapportage te schrijven en een observatie plan te kunnen maken en uitvoeren. Tevens leert de student ethische aspecten te herkennen binnen het methodisch werken. De toetsing bestaat uit een verslag met de volgende vier onderdelen:

• Een analyse van een bestaand plan van aanpak.Hierbij geeft de student aan welke belanghebbenden betrokken zijn en hoe deze zich verhouden tot de sociaal werker en welke bestaande middelen ingezet worden.
  • Het maken van een observatie plan, waarbij de student het plan onderbouwt met relevante theorie. De student voert een observatie uit en evalueert deze.
  • De student schrijft een (intake) rapportage aan de hand van een casus
  • De student schrijft een ethische beschouwing van de aspecten waar een cliënt in de hulpverlening tegenaan kan lopen.
Toetsvorm Werkstuk/Report/Bericht (W)

Toetscriteria

De toetscriteria van deze individuele toets zijn gebaseerd op de volgende leeropbrengsten:

5BT1: Je bent in staat om een bestaande indicatiestelling te lezen en te beoordelen.

5BT2: Je bent in staat om een overzicht maken van bestaande middelen (financieel, materiaal en professionals).

5BT3: Je bent in staat om relevante stakeholders in kaart te brengen en aan te geven wat de resultaten en effecten van deze stakeholders kunnen zijn binnen de samenwerking.

6BK1: Je hebt kennis van (interdisciplinair) samenwerken.

2BT5 : Je bent in staat om onder begeleiding te rapporteren over het methodisch handelen binnen de primaire leefomgeving.

9BT1: Je bent in staat om onder begeleiding een voor gestructureerde onderzoeksmethode uit te voeren (bijvoorbeeld een observatie of een interview afnemen).

9BC1: Je bent in staat om over bestaande onderzoeksresultaten te communiceren met verschillende belanghebbenden.

10BT1: Je bent in staat om ethische aspecten te herkennen en benoemen binnen een sociaal vraagstuk.