Inleiding Preventie & Interventie

  • Code

    L.30819

  • Studiebelastingsuren

    140

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    2

Een TP’er is een echte expert op het gebied van gedragsverandering. Om gedrag te kunnen stimuleren wil je gedrag kunnen analyseren en doelgedrag formuleren waarna je bepaalt welke methode/techniek ingezet kan worden om het doelgedrag te bereiken. De methode/techniek moet aansluiten bij de specifieke kenmerken van de doelgroep. Hierbij worden de principes vanuit positieve gezondheid en positieve psychologie toegepast binnen het huidige werkveld om de eigen regie en motivatie van de cliënt te ondersteunen. 

Deze module biedt kennis van relevante aspecten van preventie en interventie, beïnvloedbare determinanten van gedrag, stimuleren van positieve gedragsverandering, passende interventiemethoden en technieken en je leert deze kennis relateren aan beroepsrelevante casuïstiek.    

Competenties

  • AMA TP C1: Beoordelen van gedrag 
  • AMA TP C2: Beïnvloeden van gedrag 
  • AMA TP C4.1: Onderzoekende en analytische benadering 

Leerdoelen

Module-indicatoren zijn: 

  1. Je benoemt relevante aspecten binnen het thema preventie bij een doelgroep middels praktijkcasuïstiek. 
  2. Je kunt beredeneren welke beïnvloedbare determinanten van invloed zijn op het in stand houden van huidig (probleem) gedrag en het bereiken van gewenst doelgedrag. 
  3. Je geeft vanuit de principes van positieve gezondheid en positieve psychologie gepast doelgedrag aan.  
  4. Je benoemt relevante aspecten binnen de zes pijlers uit het spinnenweb van positieve gezondheid. 
  5. Je kunt passende interventiemethodes/technieken selecteren en beredeneren waarbij je rekening houdt met de doelgroep, maatschappelijke trends en innovatieve ontwikkelingen binnen het vakgebied. 

Werkvorm