• Code

    T.46411

  • Aantal ECTS credits

    3

In deze integrale opdracht ga je zelf ervaren hoe een wereldwijd probleem (klimaatverandering) zich manifesteert op het lokale niveau en hoe partijen op dit niveau samenwerken om de effecten van dit probleem te verminderen. Hierbij zul je merken dat niet alleen de (lokale) overheid beleid maakt, maar dat veel beleid tot stand komt in netwerken van verschillende actoren. Maar heeft iedereen hetzelfde belang? Hoe kan gezamenlij door het voeren van onderhandelingen tot keuzes worden gekomen die hout snijden? 

Ga aan de slag met de voorbereiding van een onderhandelingsgame op zodanige wijze dat je met argumenten je standpunten kunt onderbouwen en de andere teams aan de onderhandelingstafel kunt bewegen tot een akkoord.

Per klas worden 5/6 groepen gevormd. Elke groep krijgt een envelop met een aantal items daarin. Met die items ga je aan de slag en en ga je met een vooranalyse, communicatiestijlentest, onderhandelingsstijlentest en enkele andere tools voorbereiden op de onderhandelingen. Daarna gaan de teams met elkaar onderhandelen o.l.v. een ervaren onderhandelaar (wie zou dat zijn?) die de onderhandelingstafels zal begeleiden als voorzitter. 

Wees je bewust van het feit dat het om een actuele casus gaat. Dat betekent dat zaken in de periode van de uitvoering kunnen veranderen en dat professsionals, bewoners van Deventer en de medewerkers van de bovengenoemde organisatie, die jullie in de casus vertegenwoordigen, werkelijk met de uitvoering bezig zijn. Het is goed dat je voor je analyse of strategie contact zoekt met betrokkenen maar geef altijd duidelijk aan dat je dit doet als 1e-jaars student vanuit een opdracht voor de opleiding Urban Studies van Saxion.

Toetsvorm Werkstuk/Report/Bericht (W)

Toetscriteria

Leerdoel 1: de student kan duurzaamheid koppelen aan een praktijksituatie en komen tot relevante maatregelen. 
1. De keuze van de items (principiĆ«le punten , nice-to-havepunten en must-have punten) wordt helder gemotiveerd. 
2. De keuze van de items wordt passend beschreven en belicht vanuit de bijdrage die daarmee kan worden geleverd aan de realisatie van de doelstellingen van het klimaatakkoord. 

Leerdoel 2: De student kan een passende onderhandelingsstrategie bepalen op basis van een analyse van een situatie.
1. De beschreven onderhandelingsstrategie is helder beschreven.
2. De beschreven onderhandelingstrategie is als passend bij de gekozen items aan te merken. 
3. De onderhandelingstijl is als passend aan te merken bij de onderhandelingsstrategie en en uitgevoerde vooranalyse. 
4. De vooranalyse geeft helder aan hoe op een overtuigende wijze het publiek (= andere delegaties) kan worden bereikt.
5. De inzet van de delegatie voor de onderhandelingen past bij de vooranalyse, de onderhandelingsstrategie en de gekozen onderhandelingsstijl. 

Leerdoel 3: De student kent zijn (voorkeurs) communicatiestijl en onderhandelingsstijl en kan het verschil tussen de voorkeursstijl en de gekozen onderhandelingsstijl onderscheiden.
1. De persoonlijke communicatiestijlen en de  onderhandelingsstijlen van de groepsleden zijn beknopt beschreven.
2. De mate waarin de voorkeurstijlen en de gekozen team-onderhandelingsstijl met elkaar verschillen worden helder beschreven.

Leerdoel 4  : De student kan met behulp van het reflectiemodel van Korthagen reflecteren op zijn onderhandelingsvaardigheden en verbeterpunten in zijn optreden benoemen en omzetten naar leerdoelen.
1. Het belang van onderhandelen bij het toekomstig beroep is beschreven.
2. Minimaal drie verbeterpunten (SMART leerdoelen) op het gebied van onderhandelingsvaardigheden zijn beschreven en toegelicht.
3. Er is een duidelijk verbeterplan (hoe ga je een volgend onderhandelingsmoment de verbeterpunten aanpakken).