• Code

    T.44068

  • Aantal ECTS credits

    3

Het Havenkwartier in Deventer. Amsterdam Noord. "De Flat" in de Bijlmermeer. Strijp S in Eindhoven. Allemaal plekken in de stad die de laatste jaren een flinke opkomst hebben meegemaakt, die plots volop in de belangstelling staan en 'hip' zijn geworden. Hoe kan het nu dat dit soort op het eerste oog juist onaantrekkelijke plekken plots zo succesvol worden? In sommige gevallen door dom toeval. De juiste mensen op de juiste plek. Vaak is het toeval een handje geholpen en hebben een uitgekiende gebiedsmarketingstrategie, enkele slimme projecten een een doordachte inzet van social media, in belangrijke mate bijgedragen aan 'maken' van deze plekken. Inmiddels heeft deze vorm van ontwikkeling een naam gekregen, "placemaking". In dit vak ga je in combinatie met de IO 'Ruimte voor Initiatief' dit fenomeen nader verkennen. Dit aan de hand van basisprincipes van gebiedsmarketing en het slim gebruik van social media. 

In enkele (gast-)colleges leer je aan de hand van theorie en methodes rondom gebiedsmarketing en social media en aan de hand van sprekende praktijkvoorbeelden nadenken over het slim inzetten van de juiste media. Passend bij de juiste doelgroep.
Dit verwerk je in een brochure waarin je gebiedsmarketing en een bijpassende uitwerking voor een communicatieplan in de vorm van een socialmediastrategie een plek krijgen.  

Inbedding

Dit is het derde vak in de leerlijn Living Technology. Zoals je inmiddels gewend bent wordt er aandacht besteed aan het fenomeen open data, aan de netwerksamenleving en aan communicatie.

In kwartiel 1 en 2 heb je uitgebreid kennis gemaakt met Open data en heb je er mee leren werken. Daarnaast heb je met het maken van een infographic en het je eigen maken van de theorie rondom beeldtaal, alternatieve moderner vormen van communicatie eigen gemaakt. 

In het vak 'Open data in de netwerksamenleving' is 'de netwerksamenleving' en de verandering van onze samenleving naar zo'n samenleving aan bod gekomen. Placemaking en social media gedeien natuurlijk juist goed in een netwerksamenleving, waar initiatief steeds vaker uit onverwachte hoek komt en de gemeente slechts hoeft te observeren wat er gebeurt en plannen en ideeen uit de st

Toetsvorm Werkstuk/Report/Bericht (W)

Toetscriteria

Toepassing methodiek & inhoudelijke kwaliteit

  1. De brochure heeft een inleiding.
    Er is een heldere en onderbouwde opgave voor de plek geformuleerd (wat is de opgave en waarom is dit een opgave?).
  2. Op basis van de juiste toepassing van de positioneringsdriehoek is een positioneringsrichting geformuleerd. De verantwoording van de positioneringsrichting vanuit de positioneringsdriehoek is een combinatie van eigenschappen: 

    - gebied (ruimtelijk-functionele analyse ≈ SWOT)   

    - concurrentie (positie t.o.v. andere plekken ≈ concurrentieanalyse)

    - gebruikers (behoeften, kenmerken en klantwaarden uitmondend in doelgroepkeuze, onderbouwd door het leefstijlenmodel van Smart Agent)
    (de uitwerking dient per eigenschap herkenbaar te zijn in de brochure)

  3. Voor de  positioneringsrichting zijn de brandcircles op een steekhoudende wijze ingevuld.
    - Positioneringsstatement, kernpropositie & pay-off (evt naam/logo)
    - Merkpersoonlijkheid (merkidentiteit)
    Merken en daaruit voortkomende merkwaarden voor de plek
     
  4. Voor de gekozen positioneringsrichting is er een:
    moodboard gemaakt
    Het moodboard versterkt de profilering / identiteit van de plek, is doelgroepgericht en laat de sfeer zien van de nieuw te ontwikkelen plek. Het moodboard dient voorzien te zijn van een korte toelichting/motivatie.
    marketinggerichte beschrijving van de toekomstige plek (100 a 150 woorden)
    De beschrijving is marketinggericht: d.w.z. wervend / verleidend / enthousiasmerend en spreekt tot de verbeelding. Beschrijf de plek zoals de plek in de toekomst functioneert en de daarbij behorende sfeer etc. 
    - benoeming van de interventie(s) die gepleegd word(en) en waarom (±  ½ A4) (excl. eventuele ontwerpen uit de IO). 
    De interventies komen voort uit de IO. De interventies stemmen overeen met het in het gebiedsmarketingplan geschetste eindbeeld.
     
  5. De gebiedsmarketing (in de vorm van een de brochure) is logisch opgebouwd uit de methodische  stappen van de Brandmobile-methodiek. De verschillende stappen zijn zichtbaar en herkenbaar in de brochure.
     
  6. Toepassing 3E Social media strategy Canvas: Enable & Evaluate.
    De ‘omgeving en uitgangspunten’ voor de socialmediastrategie zijn in beeld gebracht. Hiertoe is inzicht in bestaande socialmedianetwerken en mogelijke partnersOnderbouwde strategie voor doelgerichte monitoring. Een weergave van indicatoren die bepalend zijn voor de monitoring.
     
  7. Toepassing 3E Social media strategy Canvas: Engage: Channels & Target group.  De communicatiestrategie is coherent met overige onderdelen van de marketingstrategie en passend bij de daarbij gekozen doelgroep.
    - Onderbouwde keuze van socialmediakanalen en –tools.
    - Onderbouwde keuze van de doelgroep.
     
  8. Toepassing 3E Social media strategy Canvas: Engage: Goals & Content.
    - Beschrijving van het doel en van de strategie.
    - Beschrijving van de hierop te plaatsen (type) content. Hierin is ook aandacht voor de tone of voice.
     
  9. Toepassing Social Media uiting.
    Deze moet voortvloeien uit de onderbouwing van het social media canvas model. Let op! Voorbeeld uiting wordt in de brochure opgenomen.
     
  10. Het eindproduct, de brochure, heeft overtuigingskracht, is wervend en heeft een marketinggerichte uitstraling.
    Denk hierbij, los van bovenstaande elementen, ook aan schrijfstijl, lay-out en gebruik van beeldend materiaal. Los van de bovenstaande inhoudelijke vereisten is de brochure vormvrij, maar moet wel het wervende karakter van een brochure hebben.