Science, Technology, Engineering and Mathematics 1 (STEM 1)

  • Code

    T.55696

  • Aantal ECTS credits

    5

Technologie is overal om ons heen. Bewust en onbewust hebben wij er mee te maken en beïnvloedt het ons gedrag. Ook binnen de psychologie speelt technologie een grote rol en ontdekken we steeds vaker de mogelijkheden en de meerwaarde van technologie. Denk bijvoorbeeld aan virtual reality, e-health, serious games en applicaties op je smartphone die gedrag monitoren en veranderen. Niet alleen op het gebied van toepassing, maar ook op het gebied van onderzoek is er meer mogelijk door technologie. Al deze informatie (data) kan ons gedrag op een manier inzichtelijk maken die voorheen niet mogelijk was. 

STEM is een onderwijsprogramma om scholieren en docenten te trainen in het kunnen oplossen van problemen met behulp van kennis uit de wetenschap en het inzetten van technologie. STEM staat voor Science, Technology, Engineering, Mathematics. Vrij vertaald is dit Wetenschap, Technologie, Programmeren en Wiskunde. In deze module willen we je kennis laten maken met Computational Thinking; een denkwijze die je in staat stelt dagelijkse problemen/vraagstukken op zo'n manier op te delen dat een computer ze begrijpt. Daarnaast helpt deze denkwijze in het gestructureerd aanpakken van een probleem en in de communicatie hierover met (technische) professionals. Daarnaast ga je leren programmeren in de programmeertaal Python. Je gaat zelf een (eenvoudige) vragenlijst programmeren, zodat je kunt ervaren welke logica hierachter schuilt. 

In het werkveld van de TP-professional uit de toegenomen invloed van technologie zich o.a. in het digitaliseren van de diagnostiek, het onderzoek door middel van ‘quantified self’ en de steeds bredere inzet van online interventies. Daarnaast stelt deze denkwijze TP'ers in staat te communiceren met STEM-experts wanneer er een meer geavanceerde applicatie gebouwd moet worden.
 

Toetsvorm N.v.t./Not applicable/Nicht anwendbar (N)

Toetscriteria

Na deze module beschik je over:                          
Kennis
• basiskennis van computational thinkin;
• basiskennis van programmeren;              
Vaardigheid 
• basisvaardigheden in programmeren;        
Houding
• het vermogen problemen op een gestructureerde manier (via de methode van computational thinking) te benaderen;
•  een kritische en creatieve houding bij de keuzes die gemaakt moeten worden bij het ontwikkelen van de vragenlijst;
•  een proactieve houding.                                          

Dit betekent concreet dat je: 
• de basisstappen van ‘computational thinking’ kunt volgen bij het oplossen van een probleem;
•  het vocabulaire van ‘computational thinking’ beheerst;
• een simpele vragenlijst kunt programmeren met behulp van Python;
•  de gemaakte keuzes bij de ontwikkeling van deze vragenlijst kunt beargumenteren en evalueren.