• Code

    T.49635

  • Aantal ECTS credits

    3

In deze tweede integrale opdracht ga je aan de slag met een wicked problem:

Hoe houden we de steden en dorpen in Overijssel bereikbaar en verbonden met andere nationale en internationale regio’s in 2050?

Je gaat nadenken over mobiliteit en infrastructuur in de provincie Overijssel in 2050. Een complex probleem, waar veel burgers, instanties en organisaties bij betrokken zijn en er ook meerdere mogelijke oplossingen zijn.

In deze Integrale opdracht ga je aan de slag met:

  • Het beschrijven van het wicked problem duurzame mobiliteit in 2050. Onderzoek naar trends en ontwikkelingen en betrokken actoren.
  • Denken en werken met scenario’s en toekomstbeelden als oplossingsmethoden. De inzichten verwerk je in een poster met toelichting.
  • De politiek-bestuurlijke omgang met ingewikkelde lange termijn problemen. Hoe krijg je aandacht voor moeilijke problemen in de politiek en hoe gaan bestuurders om met de onzekere toekomst. Dit verwerk je in een essay.

Er zijn twee eindproducten (beiden zijn groepsproducten):

  • De poster met een toelichtend rapport 
  • 5 tips hoe bestuurlijk-politiek om te gaan met het wicked problem 'duurzame mobiliteit in 2050'

 Leerdoelen van deze IO:

  • Je kunt uitleggen waarom Duurzame Mobiliteit en bereikbaarheid 2050 een wicked problem is.
  • Je kunt m.b.v. scenarioplanning meerdere plausibele toekomstbeelden ontwikkelen.
  • Je werkt een scenario uit in een toekomstbeeld duurzame mobiliteit en bereikbaarheid 2050 voor de Cleantech regio of voor de regio Twente.
  • Je kunt het scenario uit punt 3 visualiseren m.b.v. een poster.
  • Je kunt de complexe politiek-bestuurlijke besluitvorming bij een wicked problem als duurzame mobiliteit 2050 in eigen woorden beschrijven en daarover een mening vormen.

De provincie Overijssel is jullie opdrachtgever. 

Toetsvorm Werkstuk/Report/Bericht (W)

Toetscriteria

Bij beoordelingscriterium 1:
-Beschrijf op basis van literatuur, onderzoek en beleid en met behulp van een beschrijving van het actorenveld (rol en belangen) duurzame mobiliteit in de provincie Overijssel in 2050; en geef aan waarom dit een wicked problem is. Het betreft literatuuronderzoek.

Bij beoordelingscriterium 2:

-De belangrijkste trends en ontwikkelingen over mobiliteit of die van invloed zijn op mobiliteit zijn beschreven a.h.v. DESTEP-methodiek voor Duurzame Mobiliteit 2050 Overijssel. Alle onderdelen van DESTEP dienen aan de orde te komen. Het betreft literatuuronderzoek.


Bij beoordelingscriterium 3:

De assenkruismethodiek dient correct te zijn toegepast:

- het assenkruis bestaat uit inhoudelijk relevante 'driving forces' in relatie tot de centrale opgave.

- de gekozen driving forces hebben een ruime mate van onzekerheid, en impact op de centrale opgave (trendmatrix).

- de vier scenario's zijn in voldoende mate onderscheidend van elkaar.

- de scenario's hebben een herkenbaar lange termijnperspectief (2050).

Bij beoordelingscriterium 4:

- het toekomstbeeld vormt een zichtbaar verdere uitwerking van één van de scenario's en is daarmee een verfijning van hetgeen globaal beschreven

  is in het betreffende scenario.

- het toekomstbeeld is herkenbaar vertaald naar de Cleantechregio of regio Zwolle  of regio Twente.

- het toekomstbeeld is in samenhang opgebouwd uit de vier ingredienten: (1) beschrijvend - karakteriserend, (2) beschrijvend - verhalend, (3)

   verbeeldend - collage of vergelijkbaar en (4) verbeeldend – kaart

Bij beoordelingscriterium 5:

-doel- en doelgroepgericht geformuleerd en vormgegeven (gericht op losmaken van maatschappelijke discussie)

-toekomstbeeld is vastgelegd in de poster met overtuigende visualisaties, kernachtige teksten en een maatvaste plattegrond in een functionele vormgeving.

- de poster wordt ondersteund door een afzonderlijke tekstuele onderbouwing (uitleg van concept, keuzes die gemaakt zijn e.d.)

Bij beoordelingscriterium 6:

-5 realistische en bruikbare tips voor de opdrachtgever (strategisch beleidsadviseur provincie Overijssel) toegelicht/uitgewerkt met voorbeelden Duurzame Mobiliteit 2050.

-Tips laten zien dat studenten de politiek-bestuurlijke context begrijpen.