• Code

    T.55274

  • Aantal ECTS credits

    5

In het werkveld van Urban Studies proberen we met een interventie een verandering teweeg te brengen in de werkelijkheid. Een interventie kan verschillende vormen hebben zoals een beleidsmaatregel of een fysieke ingreep in de ruimte.

Een interventie kan dus een fysieke ingreep in de ruimte zijn, zoals het ontwikkelen of renoveren van een woonwijk of het verleggen van een weg. Maar kan ook een beleidsmatige ingreep zijn, zoals een subsidieregeling voor het vergroenen van de stad om hittestress tegen te gaan of om armoede onder gezinnen te verminderen. Bij interventies draait het dus steeds om maatregelen die gericht zijn op het veranderen van de bestaande situatie.

In dit vak leer je hoe je dergelijke interventies kunt evalueren. Een evaluatie kan zowel vooraf (ex ante), tijdens de uitvoering (ex durante) als ook achteraf (ex post) plaatsvinden. Een evaluatie gaat altijd over het leren van (de uitvoering van) maatregelen door betrokken actoren als ook over de (beoogde) effecten. Denk hierbij aan doelbereiking, doeltreffendheid en doelmatigheid. Vragen die centraal kunnen staan zijn:

  • Hoe hebben belanghebbenden de renovatie van hun buurt ervaren? (procesevaluatie ex post)
  • Wat zijn de mogelijke kosten en baten van de aanleg van een nieuwe weg in gebied X? (evaluatie ex ante)
  • In welke mate hebben de maatregelen uit het fietsplan in Enschede geleid tot een toename van het woon-werkverkeer per fiets (evaluatie ex post)
  • Wat hebben de maatregelen uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO gelden, die beschikbaar kwamen na Covid) tot nu opgeleverd voor basisschoolleerlingen? (evaluatie ex durante)

Als evaluaties op een goede manier plaatsvinden, draagt dit bij aan een lerende organisatie:

  • Wat ging er goed?
  • Wat kunnen we volgende keer beter doen?
  • Zijn de doelen bereikt?
  • En kwam dat door de interventie die is gepleegd?

DIt is van belang voor alle organisaties, maar zeker ook voor de overheid. Goed evaluatieonderzoek geeft informatie over hoe overheidsgeld is besteed en draagt hiermee bij aan een doeltreffende, doelmatige, transparante en betrouwbare overheid. 

In deze module ga je aan de slag met verschillende vormen van evalueren. We starten met een ex ante evaluatie (vooraf). Iedereen gaat in tweetallen aan de slag met een maatschappelijke kostenbatenanalyse (MKBA). Daarna werk je binnen je eigen thema een evaluatieplan uit. Je ontwerpt dus een methodiek om een interventie te kunnen gaan beoordelen.

Hierbij kies je een (beleids)plan of interventie passend bij jouw interesse. Tijdens de lessen leer je meer over de onderzoeksmatige aspecten van evalueren, maar ook context en politieke aspecten komen aan bod. Een gedetailleerde opdrachtomschrijving vind je bij het kopje 'toetsinformatie'.

Toetsvorm Werkstuk/Report/Bericht (W)

Toetscriteria

n deze module werk je in principe in tweetallen aan twee verschillende opdrachten:

1. Opstellen van een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) - voorwaardelijk
Uit een aantal casussen kies je er een uit waar je een MKBA voor op stelt. Je doet dat in de vorm van een een ex ante evaluatie. Het doel van de opdracht is dat je meer inzicht krijgen in deze vorm van evalueren, je bewust wordt dat naast economische effecten ook welvaartseffecten van interventies een rol spelen en dat je inzicht krijgt in de verdeling van kosten en baten voor de samenleving.

  • Beoordeling vindt plaats aan de hand van een Rubric en een reflectieparagraaf.
  • Maximaal één onderdeel mag onvoldoende worden gescoord om de opdracht met een voldoende af te ronden. Meer dan één onderdeel onvoldoende betekent dat de opdracht niet behaald is en dat je de opdracht moet herkansen. 
     

2. Opstellen van een evaluatieplan voor een interventie
Het accent ligt op het ontwerpen van een evaluatie voor een interventie. Je mag kiezen tussen een ex durante of een ex post evaluatie of een combinatie. Als het mogelijk is, kun je onderdelen van de evaluatie al uitvoeren gedurende de lessen. De keuze voor de te evalueren interventie is vrij, maar de docent moet wel goedkeuring verlenen aan de gekozen interventie. Hij of zij beoordeelt hierbij of het haalbaar is om een evaluatieplan te ontwikkelen in de beschikbare tijd. 

  • De producten moeten voldoen aan de voorwaardelijke eisen van correct gebruik APA, taalgebruik en professionele uitstraling.
  • Beoordeling vindt plaats aan de hand van een Rubric en een reflectieparagraaf, waarin je beschrijft hoe je je hebt ontwikkeld op deze competentie.
  • Maximaal één onderdeel mag onvoldoende worden gescoord om de opdracht met een voldoende af te ronden. Meer dan één onderdeel onvoldoende betekent dat de opdracht niet behaald is en dat je de opdracht moet herkansen.

Onder 'Toetsing & Inleverpunten' vind je gedetailleerde informatie per toetsonderdeel. HIer vind je ook een gedetailleerde opdrachtomschrijving.