Practice Based Learning 1 (PBL1)

• Code

T.55992

• Aantal ECTS credits

3

PBL is een belangrijk onderdeel van het eerste studiejaar van het TP- onderwijs. PBL staat voor Practice Based Learning, ofwel leren dat op de praktijk gebaseerd is. De TP beroepspraktijk of de praktische toepassing van psychologische thema’s of theorieën staat binnen PBL centraal. In PBL1 staat de hoofdstroom Arbeid- en Organisatiepsychologie centraal en ligt er een directe relatie met de theoretische basis op dit gebied die in ditzelfde kwartiel in hoor- en werkcolleges wordt aangeboden. PBL richt zich niet alleen op een inhoudelijk thema, ook je professionele ontwikkeling, schriftelijke communicatie en internationalisering komen aan bod. Professionele Ontwikkeling De student kan mondeling en schriftelijk communiceren; samenwerken met medestudenten; realistische doelen stellen en planmatig handelen; reflecteren op zijn eigen handelen; efficiënt en effectief omgaan met ICT; relevante informatie verzamelen, selecteren en gebruiken Schriftelijke Communicatie De student kan: • de volgende werkwoordsvormen correct toepassen: Infinitief, persoonsvorm, voltooid deelwoord, onvoltooid deelwoord, deelwoorden bijvoeglijk gebruikt;  • in zinnen de stijlaspecten zoals genoemd in hoofdstuk 10 van het boek Tekstzinnig en de besproken sheets op een correcte wijze toepassen.

Mondelinge presentatie (assessment) waarbij de kennis op het gebied van Arbeids- en organisatiepsychologie is toegepast. Daarnaast is het behaald hebben van Schriftelijke Communicatie en het reflectieverslag voorwaarde voor het verkrijgen van de 3 ec.

Toetsvorm Portfolio (PF)

Toetscriteria

Arbeid- en Organisatiepsychologie Kennis
De student heeft/kan:
• kennis/inzicht psychologische modellen;
• psychologische modellen toepassen in de beroepspraktijk;
• kennis/inzicht in het door de groep gekozen werkveld binnen AOP.
Vaardigheid De student kan:
• uitleg en toelichting te geven over de psychologische modellen en onderwerpen;
• bovenstaande te vertalen naar het eigen handelen en dat van zijn groepsgenoten;
• voorbeelden te geven van de toepassing van de modellen/onderwerpen in de praktijk;
• boven de functie van de geïnterviewde expert uit te stijgen en werkveldoverkoepelend inzicht te geven in de rol van presteren en leren.

Houding
De student:
• neemt een kritische houding aan ten aanzien van zijn eigen presteer- en leercyclus;
• is bereid kritisch te zijn op zijn eigen manier van leren en presteren;
• toont zich nieuwsgierig ten opzichte van andere werkwijzen en wil weten hoe anderen denken