Biostatica 1

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1

In deze module leer je hoe ons lichaam zich gedraagt onder verschillende statische belastingen. Je leert op basis van een analyse van de constructie en de belastingen een Vrij Lichaam Schets (VLS) te tekenen van zowel het menselijk lichaam als werktuigen. Je leert met behulp van de  snedemethode staafkrachten te bepalen. Tevens leer je, uitgaande van een bepaalde tekenafspraak en op basis van een analyse van een balkconstructie en de belastingen een wiskundige beschrijving te geven van de optredende inwendige dwarskracht en buigend moment en het verloop van de inwendige dwarskracht en buigend moment grafisch weer te geven. Je leert hiervoor te differentiëren en integreren. Daarnaast leer je op basis van een analyse van de constructie en de belastingen een VLS te tekenen van een systeem waarbij wrijving een rol speelt en op grond daarvan evenwichtsvergelijkingen op te stellen en op te lossen.

Competenties

• LED competentie

Leerdoelen

• De student kan een belasting op of in het menselijk lichaam doorrekenen m.b.v. de  snedemethode.
  • De student rekent samengestelde constructies door.
  • De student berekent inwendige dwarskrachten en momenten (D- en M-lijnen) voor balkconstructie door middel van de snedemethode en door middel van integreren en differentiëren.
  • De student lost een constructie met wrijving met behulp van evenwichtsvergelijkingen op.

Werkvorm

Code Naam