Professionele Gespreksvoering en Training 1

T.55980

• Aantal ECTS credits

5

In het eerste studiejaar wordt bij PGT1a (1e kwartiel) een basis gelegd voor het voeren van een eerste gesprek binnen het brede werkterrein van de TP’er, dus binnen de hulp- en dienstverlening en geestelijke gezondheidszorg. Wij noemen een dergelijk gesprek een probleemverhelderend gesprek, ook wel intakegesprek genoemd. Daarbij hanteren we de opbouw feiten, attitude en ten slotte probleemverhelderend gesprek. In PGT1b (2e kwartiel) ga je dieper op de materie in en leer je de vaardigheden voor het tweede (en volgende) gesprek; het inzichtgevend gesprek. We proberen steeds de relatie te leggen in de driehoeksverhouding persoon, praktijk en theorie. Dat doen we door in het eerste jaar zoveel mogelijk aan te sluiten bij de belevingswereld van jou als student (privé, bijbaan, eigen netwerk etc.) en door middel van actuele en representatieve casuïstiek. Daarnaast willen we je zo vroeg mogelijk in de opleiding in aanraking brengen met de praktijk door je daar bijvoorbeeld gesprekssituaties te laten observeren en waar mogelijk zelf al een gesprek te laten voeren.

Toetsvorm Portfolio (PF)

Toetscriteria

Na het volgen van deze module heeft/kan/is de student
• kennis van de verschillende soorten professionele gesprekken, de mogelijke gespreksinterventies binnen gespreksvoering.
• op een verantwoorde wijze een vraagverhelderend gesprek voorbereiden en uitvoeren op basis van casuïstiek.
• in een gesprek bewust de volgende vaardigheden inzetten: verbale gespreksvaardigheden, non-verbale gespreksvaardigheden, regulerende en structurerende vaardigheden.
• bewust diverse type vragen stellen zoals open en gesloten vragen, feiten- en attitudevragen en doorvragen.
• de structuur van een professioneel gesprek aanhouden en bewust inzetten.
• reflecteren op je eigen ontwikkeling binnen dit vak en geef je hier zelf sturing aan.
• een open en toegankelijke houding.
• zich bewust van zijn eigen (non-verbale) houding en van het mogelijk effect daarvan op de ander.