Diagnostisch Onderzoek 2: toepassing in de praktijk

  • Code

    L.30742

  • Studiebelastingsuren

    140

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    4

Je ontwikkelt vaardigheden voor psychologische diagnostiek in de praktijk en doorloopt alle stappen van de diagnostische cyclus. Je voert samen met een duopartner persoonlijkheids- en capaciteitsonderzoek uit bij een echt proefpersoon. Je leert daarbij een intakegesprek voeren, probleemanalyse maken, hypotheses formuleren en een gedegen testplan opstellen. Resultaten worden correct gescoord, geanalyseerd en gerapporteerd, zowel mondeling als schriftelijk. Daarnaast stel je individueel een persoonlijkheidsprofiel op. De beoordeling gebeurt aan de hand van een portfolio, bestaande uit verschillende schriftelijke rapportages. 

Competenties

  • AMA TP C1: Beoordelen van gedrag 
  • AMA TP C3: Uitvoeren van praktijkgericht onderzoek 
  • AMA TP C4: professioneel werken 
  • AMA TP C4.1: Onderzoekende en analytische benadering 
  • AMA TP C4.6: Ethische afweging en verantwoording 

Leerdoelen

  1. Je stelt een probleemanalyse op aan de hand van de intakegegevens en formuleert daarbij passende onderzoeksvragen. [duo]
  2. Je stelt een testplan met behulp van het Hypothese Toetsend Model, waarbij je hypotheses formuleert en toetsingscriteria opstelt die je onderbouwt aan de hand van de eerder opgestelde probleemanalyse. [duo]  
  3. Je neemt de meetinstrumenten af, scoort deze op correcte wijze en geeft de resultaten op overzichtelijke wijze weer in het rapport. [duo]  
  4. Je analyseert, interpreteert en rapporteert schriftelijk en mondeling over de onderzoeksresultaten, waarbij je de bevindingen verbindt met de eerder opgestelde probleemanalyse en passende conclusies formuleert. [duo]  
  5. Je stelt een persoonlijkheidsprofiel van jezelf op aan de hand van de resultaten van één persoonlijkheidsvragenlijst, waarbij je concrete voorbeelden uit je persoonlijke ervaringen gebruikt om het profiel te verduidelijken. [individueel] 

Werkvorm