Onderzoek semester 1

T.54235

• Aantal ECTS credits

3

Je stelt een schriftelijk verslag op van een literatuurverdieping en vragenlijstonderzoek in je eigen beroepscontext. Je start je onderzoek met een literatuurverkenning naar wat er al uit eerder onderzoek bekend is over het onderwerp en vertaalt dit vervolgens naar de ontwikkeling van een vragenlijst. Je operationaliseert de kernbegrippen uit je onderzoeksvraag tot meetbare variabelen. Je gebruikt hierbij zowel gesloten als enkele open vragen. Na het uitzetten van de vragenlijst ga je de verzamelde gegevens verwerken en systematisch analyseren. Op basis van deze resultaten trek je conclusies om de onderzoekvraag te beantwoorden. Tot slot bediscussieer je de bevindingen en betekenis daarvan voor de eigen onderwijspraktijk en de rol van de onderwijskundig leider.

Toetsvorm Werkstuk/Report/Bericht (W)

Toetscriteria

1. De student formuleert een logische onderzoeksvraag op basis van een concrete probleemstelling.
  2. De student beschrijft de methode van de uitgevoerde literatuurstudie.
  3. De student past relevante, deels wetenschappelijke bronnen toe en verwerkt deze op een samenhangende manier om de literatuurvraag/-vragen te kunnen beantwoorden en zo een gestructureerd theoretisch kader voor de vragenlijst neer te zetten.
  4. De student ontwikkelt een vragenlijst en toont aan dat deze vragenlijst zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens oplevert om de onderzoeksvraag te beantwoorden.
  5. De student analyseert de gegevens van de vragenlijst systematisch en maakt hierbij onderscheid tussen kwantitatieve en kwalitatieve data.
  6. De student rapporteert de resultaten van de vragenlijst helder en systematisch door middel van grafische en tekstuele weergaven.
  7. De student trekt op basis van de resultaten conclusies die de onderzoeksvraag op gedegen wijze beantwoorden.
  8. De student reflecteert kritisch op het uitgevoerde onderzoek en bediscussieert de betekenis en relevantie van de conclusies voor de eigen onderwijspraktijk.

Naast de inhoudelijk criteria, zijn de volgende voorwaardelijke criteria van toepassing:

• Maximale omvang van 4500 woorden.
  • Toepassing APA richtlijnen voor bronvermelding.
  • Zakelijk en correct taalgebruik.
  • Samenvattingen van vijf bronnen, operationalisatieschema en vragenlijst zijn opgenomen als bijlage.