2 Integrale leerwerktaak en onderzoeksopdracht

T.55545

• Aantal ECTS credits

21

Voor het afronden van het afstudeerproces bouw je een portfolio op. Het portfolio bestaat uit het afstudeerversla g, een rondetafel en een presentatie. Om een beoordeling te kunnen krijgen voor je afstuderen heb je de drie deeltoetsen met een ‘voldaan’ afgerond. Je hebt dan de rondetafel en de presentatie verzorgd en het afstudeerverslag compleet ingediend.

In het afstudeerverslag rapporteer je over de drie doorlopen fasen: (1) vooronderzoek met een probleem- en behoefteanalyse, contextanalyse en literatuurverdieping; (2) interventieontwerp en onderzoeksopzet; (3) rapportage van resultaten, conclusie, discussie en aanbevelingen.

De eerste presentatie is een ronde tafelpresentatie waarbij je je voorlopige inzichten kort presenteert en uitwisselt met de aanwezigen aan de hand van een aantal ontwikkelvragen. In de tweede presentatie presenteer je je gehele onderzoek waarna de aanwezigen vragen stellen. Dit vindt plaat na afloop van fase 3.

Toetsvorm N.v.t./Not applicable/Nicht anwendbar (N)

Toetscriteria

1a. Er is een beredeneerde aanleiding voor het (voorlopige) praktijksvraagstuk.

1b. Relevante onderdelen van de context voor het vraagstuk zijn geanalyseerd.

1c. De huidige en gewenste situatie van het vraagstuk èn de rol van onderwijskundig leider zijn systematisch onderzocht.

1d. Relevante literatuur aansluitend op het voorlopige vraagstuk is geanalyseerd en in perspectief geplaatst.

1e. Het praktijkvraagstuk is aangescherpt op basis van vooronderzoek en de rol van O.L. onderbouwd.

2a. Ontwerpcriteria sluiten aan op vraagstuk en beoogde opbrengsten

2b. Onderbouwing en methodische aanpak voor uitwerken van en kiezen tussen alternatieven

2c. Gedetailleerde uitwerking interventie.

2d. Beschrijving en onderbouwing rol O.L. passend bij interventie.

3a. Gespecificeerde en onderzoekbare hoofd- en deelvragen

3b. Passende onderzoeksinstrumenten op basis van operationalisatie

3c. Heldere en consistent verantwoorde onderzoeksaanpak

4a. Heldere beschrijving van resultaten op basis van hoofd- en deelvragen

4b. Objectief en gestructureerd beschreven resultaten

5a. Onderbouwd antwoord op hoofd- en deelvragen

5b. Conclusies zijn afgestemd op en consistent met gepresenteerde resultaten

6a. Kritische, systematische en volledige interpretatie van uitkomsten

6b. Uitkomsten gerelateerd aan literatuur

6c. Kritische beschouwing interventie en onderzoek

7a. Concrete en praktische aanbevelingen m.b.t. interventie

7b. Duidelijke, realistische en verantwoorde aanbevelingen ten aanzien van de rol O.L. afgestemd op leiderschapspraktijken.