• Code

    T.45490

  • Aantal ECTS credits

    5

Binnen het beroepsproduct breng je vanuit een grondige (context-)analyse op diverse niveaus (organisatie/team/leerlingen of studenten) de huidige situatie met betrekking tot leren in kaart. Je beschrijft je waar je naartoe zou willen (gewenste situatie) en hoe je daar denkt te komen. Vervolgens breng je de bijbehorende leerbehoefte of ontwikkelkansen van het team of een individu (coachees) in kaart. Wat is ervoor nodig om vanuit kracht te ontwikkelen? Wat betekent dit voor de lerende? Wat vraagt dit van jou als onderwijskundig leider waarbij je niet enkel let op het zichtbare gedrag maar ook wat daaronder zit? Vervolgens breng je de bijbehorende leerbehoefte of ontwikkelkans van het team of individu in kaart. Tot slot ontwikkel je een passend en krachtgericht coachingstraject en voert dit uit. Het gaat hierbij om het stimuleren van een duurzame ontwikkeling vanuit kracht.

Toetsvorm Werkstuk/Report/Bericht (W)

Toetscriteria

1.1 Je beschrijft vanuit een grondige (context-)analyse zo beknopt mogelijk de huidige situatie van jouw praktijk met betrekking tot leren en professionaliseren op diverse niveaus;

1.2 Je beschrijft jouw eigen rol binnen het team, de onderlinge verhoudingen tussen teamleden en de relatie met en impact op leren en ontwikkelen; 

1.3 Je onderbouwt de keuze voor de coachee(s);

1.4 Je ontwikkelt een set vragen om de leerbehoeften/ontwikkelkansen bij het team of minimaal twee individuele docenten (coachees) in kaart te brengen; 

1.5 Je voert met behulp van de geformuleerde vragen een teamontwikkelgesprek of met minimaal twee individuele docenten een ontwikkelgesprek om de leerbehoeften/ontwikkelkansen naar boven te halen;

1.6 Je ontwikkelt, beschrijft en initieert het krachtgericht coachingstraject en onderbouwt deze m.b.v. kernachtige literatuur; 

1.7a Je reflecteert kritisch op de opgedane (coaching) ervaringen (hoe verliep het krachtgerichte coachingstraject) en je formuleert concrete aanbevelingen voor zowel de verbetering van het doorlopen traject als voor toekomstige activiteiten;

1.7b Je reflecteert kritisch op de eigen rol als onderwijskundig leider en je formuleert concrete aanbevelingen voor die rol.

.