Minor Intelligence & AI

  • Aantal ECTS credits

    30

  • Taal

    Nederlands

  • Plaats

    Apeldoorn

  • Kwartiel

    3, 4

  • Vorm

    Voltijd

Soort minor A. Een Saxion minor toegankelijk voor alle hbo-opleidingen, mits er geen overlap is met je huidige opleiding.
Thema Economie, Management en Organisatie

Onze samenleving wordt in toenemende mate gestuurd door intelligence waarmee beslissingen worden genomen over jou en mij. We nodigen je uit tot nadenken over dilemma’s die daarmee gepaard gaan, in het licht van het maatschappelijke debat over de impact van algoritmes. Ethische aspecten komen uitgebreid aan bod. Dat stelt je in staat om een onderbouwd standpunt in te nemen, om op basis van je morele kompas een professioneel gesprek in de beroepspraktijk te voeren.

Overheden maken in toenemende mate gebruik van digitalisering om besluitvorming te automatiseren. Daarvoor worden grote hoeveelheden data over en van individuen verwerkt in systemen die beslissingen over individuele burgers nemen. In de debatten over toepassing van big data, algoritmen en de gevolgen die de uitkomsten van een technocratische toepassing van de analyses op basis van data kan hebben, wordt gesproken van een vertrouwenscrisis. Die wederzijds is: de overheid vertrouwt de burger niet meer, en de burger de overheid niet. Leveranciers van informatiesystemen spelen daar op in, met als logisch gevolg een nog grotere focus op steeds gedetailleerdere dataverzameling en controle. En dat is inherent aan de toegepaste methode van datagestuurd werken.

De voordelen van datagestuurd werken zijn evident. Tegelijkertijd wordt door toezichthouders (AP), adviescolleges en onderzoekscommissies keer op keer benadrukt dat blind varen op de uitkomsten van informatiesystemen een grote rol speelt bij de ongelukken die gebeuren. Denk aan de toeslagenaffaire, SyRI en andere voorbeelden waarbij systemen mensen vermorzelen. Tegelijkertijd klinkt de roep om de menselijke maat in het contact tussen overheid en burger. Die menselijke maat moet gerealiseerd worden door het ethisch besef en moreel beraad bij de professionals die bij de besluitvorming betrokken zijn en inrichting van het controle-apparaat. Zodat naast de signalen van de digitale dashboards de mens achter de data zichtbaar blijft.

Deze minor is er op gericht om de integere professional op te leiden die met een moreel kompas het werkveld in stapt, kritische vragen durft te stellen en de discussie hierover aankan.

De minor bestaat uit vijf onderdelen, verdeeld over twee periodes van 10 weken. In de eerste periode worden drie modules aangeboden, in de tweede periode de twee laatste. Lessen worden verzorgd door docenten van de opleiding Integrale Veiligheidskunde/Security Management van Saxion, en onderzoekers van het lectoraat Weerbare Democratie.

Intelligence Technieken (5 EC)
Hoor/werkcolleges over informatievaardigheden: methodes van dataverwerving en -representatie; en morele en ethische aspecten bij beroepsuitoefening als professional.

Morele Intelligence (5EC)
Hoor/werkcolleges over bestuurlijke integriteit; en morele en ethische aspecten bij beroepsuitoefening als professional.

Intelligence Dilemma's  (5EC)
Begeleid labwerk in het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering: Rapporteren over dilemma’s waarbij technische mogelijkheden van intelligence en morele aspecten van toepassing van intelligence naast elkaar geplaatst worden.

Actionable Intelligence (5EC)
Hoor/werkcolleges over methoden en technieken die binnen het lectoraat WD toegepast worden.

Meesterproef Actionable Intelligence (10EC)
Begeleid labwerk in het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering: Het opleveren van een meesterproef waarbij de dilemma’s gepresenteerd worden die aan de orde zijn bij het toepassen van intelligence in de context van een maatschappelijk vraagstuk. Vorm wordt in overleg met de docenten gekozen.

Iedere student die zich wil verdiepen in maatschappelijke dilemma’s die ontstaan bij inzetten van intelligence door overheden en instituties. We nemen je mee in een verkenning van intelligence-methoden, en hoe je bewust en op een kritische manier kunt kijken naar de impact op individuele burgers. Vanuit dat morele kompas leer je, hoe je op een effectieve en professionele manier met collega’s, leidinggevenden en bestuurders het gesprek kunt aangaan, als je ziet dat het dreigt mis te gaan...

De onderwijseenheden zoals hierboven benoemd, rond je af met verschillende toetsvormen. In de meesterproef werk je aan een afrondend werkstuk waarmee je intelligence-dilemma’s invoelbaar maakt voor anderen. De eenheden die zich richten op het verwerven van kennis, toetsen we met een schriftelijke of digitale toets.

Leereenheden

Verplichte vakken