Programma's terugkijken?

What happens when generations play together?

15/10/2013

Marjolein Risseeuw en Jan Willem Huisman o.l.v. Frank Evers & Xander Lub 

Toen Capgemini onlangs een loonoffer van 30% van zijn oudere werknemers vroeg ten behoeve van de jongere, brak de hel los. Is dit de manier om solidariteit tussen generaties te organiseren in een bedrijf? Of om de actuele dreiging van de werkeloosheid onder jongeren en 55+ het hoofd te bieden? Hoe zorg je ervoor dat Babyboomers, Y-ers, X-ers en Einsteiners zich binnen een organisatie gezien, gehoord en bediend voelen en solidair opwerken met de neuzen geheel verschillend dezelfde kant op?

Daarmee omgaan blijkt in de praktijk geen sinecure. Risseeuw schets het speelveld van eisen en wensen ten aanzien van sturing, werkmotivatie, status en positie tussen de generaties aan de hand van onverschrokken heldere casuïstiek en game-denken (gamification). Huisman toont hoe Serious Games (doelgerichte computersimulaties) worden gebruikt om diversiteitskwesties en andere veranderingsprocessen in organisaties op een hedendaagse wijze te helpen vlottrekken. Spelen, leren, ontdekken en beleven is daarbij het credo. De discussie wordt geleid door Xander Lub en Frank A. Evers, respectievelijk docenten generatieleren en gamification aan Saxion.

In samenwerking met werkgroep Diversiteit