Programma's terugkijken?

Een (andere) optiek op de journalistiek

27/10/2014

Thomas Smolders en drs. Rob Wijnberg o.l.v. Harm Oving over innovatieve verdienmodellen en nieuws maken in de 21ste eeuw.

De journalistiek (bedrijf, organisatie, inhoud) kent lastige tijden. Een van de grootste uitgeverijen in NL, Sanoma, verloor in 2013 al bijna 30 titels en 500 medewerkers. Lezers lopen weg en ook adverteerders kiezen eieren voor hun geld. De gemiddelde leeftijd van de krantenabonnee is hoger dan ooit en jongeren lezen geen papieren krant meer. Zij zoeken hun eigen nieuws wel op internet via Facebook en Twitter, want op internet kun je mee- en terugpraten, iedereen kan daar ‘journalist’ zijn. Is de grens van de professionele journalistiek teveel opgerekt onder invloed van bloggers en nieuwe mediatechnologie?

Onder leiding van wetenschapsjournalist Harm Oving (De Kennis van Nugaan we het er met elkaar over hebben! Journalistieke vernieuwers Rob Wijnberg (De Correspondent) en Thomas Smolders (Blendle) kruisen de verbale degens over het product ‘nieuws’, de (inhoudelijke) rol van de journalist en hoe er nog geld te verdienen valt met het brengen van nieuws?  

In het kader van 10 jaar Sax