Gezond leven: Stimuleer je brein

Dat je brein een rol speelt bij leren is wel duidelijk, we denken immers met onze hersenen. Maar de invloed gaat veel verder dan je misschien wel zou denken. Slaap, voeding, beweging, stress, allemaal factoren die via de hersenen invloed hebben op hoe succesvol je leert.

Voeding

Onderzoek heeft uitgewezen dat je met gezonde voeding zelf een grote invloed op de gezondheid van je hersenen kunt uitoefenen.  Hoe beter het bloed bij de hersenen kan, des te beter kun je denken en dus leren. Gezond eten is een manier om je bloedvaten gezond te houden. Door de juiste voeding wordt de doorbloeding van je hersenen gestimuleerd.

Beweging

Wanneer je beweegt zorgt dit voor een betere doorbloeding van de hersenen en zuurstof. Dus je hersenen krijgen meer zuurstofrijk bloed en zo houd je ze gezonder en in betere conditie om te leren. Voldoende bewegen zorgt voor beter functioneren van je hersenen en dus voor betere leerprestaties.

Slaap

Goed slapen is een voorwaarde voor leren, ook omdat je hersenen slaap nodig hebben. Goed slapen betekent: rustig inslapen, doorslapen en je fit voelen als je opstaat. Slecht slapen heeft via de hersenen een rechtstreekse invloed op leerprestaties: niet-uitgeslapen hersenen kunnen minder opnemen en verwerken dan fitte hersenen. Daarnaast zorgt slecht slapen voor veel frustratie en negatieve gevoelens, wat dan ook weer zorgt voor een niet-optimale leeromstandigheid. Lees meer over het belang van slaap en de consequenties van bijslapen.

Bekijk de tips om de werking van je hersenen optimaal te benutten tijdens het studeren.

Coaching

Wil jij je prestaties verbeteren door je geheugen beter te ondersteunen met meer dan alleen de tips op deze site? Maak dan gebruik van de coachingsmogelijkheden van het StudieSuccesCentrum.

Je kunt meedoen aan een van onze trainingen of in gesprek gaan met een van onze medewerkers.

Afbeelding gezond leven