Tips: zelf iets doen?

Sombere gevoelens verdwijnen soms vanzelf. Maar als je langer dan twee weken je somber voelt, kun je beter niet meer afwachten. De eerste stap is dat je toegeeft dat je meer dan een dip hebt. Je hoeft je er niet voor te schamen. Praat erover met familie, huisgenoten, vrienden, je studieloopbaanbegeleider of afstudeerbegeleider.

  • Neem jouw sombere gevoelens serieus. Denk niet: ‘Er is niks aan de hand’.
    .
  • Houd regelmaat in jouw leven. Sta op tijd op, eet drie keer per dag en ga op tijd naar bed. Ga - het liefst- elke dag naar buiten. Bewegen helpt tegen depressieve gevoelens en je wordt er ‘gezond moe’ van.                                                         
    .
  • Praat met familie, vrienden, partner, huisgenoten over jouw gevoelens.
    .
  • Probeer vertrouwde personen op te zoeken, ook al heb je er eigenlijk geen zin in. Maar zoek geen situaties op waar je ‘verplicht’ vrolijk moet zijn zoals feestjes, als je weet dat je dat nu niet aankunt. Daar word je eerder treuriger van.
    .
  • Ga na of je oorzaken kunt vinden voor je somberheid zoals een ingrijpende verandering of een groot verlies in je leven. Sta jezelf dan toe dat je hierover verdrietig kan zijn.

Kom je er met bovenstaande tips niet uit? Kijk dan ook eens naar de coachingsmogelijkheden van het StudieSuccesCentrum of neem contact op met je huisarts.