Tips

Hoe ga je eigenlijk goed om met de uitdaging van faalangst? Door niet in de valkuilen te trappen! Dus volg onderstaande zes tips op van ervaringsdeskundigen. Doe ook oefeningen om mentaal sterk te zijn. 

  1. Uitstellen: doe het niet!
    Uitstel leidt tot nodeloze stress. Begin goed voorbereid aan die presentatie of toets, je zal je veel geruster voelen. Maak bovendien een realistische tijdsplanning zodat je niet in de knoei geraakt.
  2. Veel te hard werken zonder op tijd rust te nemen: stop er mee, hoe eng het ook lijkt
    Mensen met faalangst hebben de neiging te lang achter elkaar door te werken, terwijl je dan niet meer productief kan zijn. Laad je batterijen op door te sporten of door een wandeling te maken, door een korte ontspanningsoefening te doen.
  3. Kijk naar je positieve kanten
    Besteed veel aandacht aan wat er wel goed gaat in plaats van rond te draaien bij wat niet lukt.
  4. Durf om hulp te vragen  
    Je hoeft niet alles alleen te doen, je hoeft niet alles al te kunnen: je bent een student en het is de bedoeling dat je leert.
  5. Maak het je niet te makkelijk
    Zorgt dat je niet onder je niveau presteert. Maak een lijstje met je positieve kwaliteiten en stel op basis daarvan eisen aan jezelf.
  6. Praat gewoon over je stress
    Laat bijvoorbeeld voor je aan je presentatie begint, gerust weten dat het zou kunnen dat je door de zenuwen rood aanloopt of begint te stotteren. Verpak het als een grapje. Dan ebt de stress vanzelf weg.

 

angst