Stress: tips & tricks!

Heb jij last van stress? Dan is het belangrijk dat je hier wat aan doet! Denk niet dat het vanzelf wel weer over gaat. Het belangrijkste is dat je inziet dat je een uitdaging hebt waar je iets in moet veranderen.

Pas de volgende tips toe en verminder stress:

  • Rust: neem voldoende tijd om bij te komen van stressvolle situaties.
  • Schat je prestaties op waarde.
  • Sta ook stil bij je sterke kanten en bij de dingen die je goed doet.
  • Besteed tijd aan je hobby’s.
  • Houd je niet bezig met problemen die je op dít moment niet kunt oplossen.
  • Neem een korte time-out als je stress voelt. Ga bij jezelf na of het realistisch is wat je van jezelf vraagt. Zorg ervoor dat je je leven niet laat bepalen door anderen; dat leidt tot frustratie en opgekropte woede.
  • Zorg voor voldoende lichamelijke beweging; sporten is goed voor de geest.
  • Uit je emoties: hoe beter je je emoties verwerkt, des te makkelijke je nieuwe spanningen kunt hanteren.
  •  Probeer een vast dagritme aan te houden met niet te weinig maar ook niet teveel slaap.

Assertiviteit
Opkomen voor jezelf zonder de gevoelens en belangen van anderen uit het oog te verliezen, nee druven zeggen, grenzen durven stellen, complimenten geven en ontvangen, je mening en gevoelens uiten en steun durven vragen. Allemaal onderwerpen die gaan over assertiviteit: belangrijk in het voorkomen van stress.

Timemanagement
Stress in je studie/op het werk hangt ook samen met het beheersen van de beschikbare tijd. Heb jij het gevoel dat je altijd tijd tekort komt? Voel je je overbelast, maar heb je tegelijkertijd het gevoel dat je niet genoeg doet? Je studie/werk effectiever en efficiënter laten verlopen kan je stress flink verminderen. Check de tips over het toepassen van timemanagement

Mindfullness
Aanwezig te zijn in het hier en nu: mindfullness draagt zeker bij aan het verminderen van je stressgevoelens. Mindfulness is het tegenovergestelde van steeds maar doorgaan op de automatische piloot. Je komt dichterbij je gevoel, zonder erover te oordelen. Probeer eens op te merken wat je allemaal voelt, ziet, hoort en ruikt.

Kom je er met bovenstaande tips niet uit? Kijk dan ook eens naar de coachingsmogelijkheden van het StudieSuccesCentrum!

Afbeelding stress