Trauma

Iedereen maakt in zijn leven wel eens iets mee waardoor je even van slag bent. Soms heb je echter zoiets ingrijpends meegemaakt dat het je niet meer loslaat. Je bent bijvoorbeeld getuige geweest van een verkeersongeluk of een gewelddadige overval of je bent zelf slachtoffer geworden.

Trauma is een ander woord voor ‘wond’. Je hebt een emotionele beschadiging opgelopen als gevolg van een schokkende gebeurtenis. Als het verwerken daarvan niet goed lukt, raakt je normale dagelijkse leven verstoort en kun je niet meer goed functioneren.

Hoe herken ik het?

Als je een trauma hebt opgelopen, kun je last hebben van nachtmerries, akelige herinneringen, angsten, gespannenheid, geheugen- en slaapproblemen. Dit kan ertoe leiden dat je minder aandacht en concentratie hebt voor de dagelijkse dingen en je studie. Ook kun je prikkelbaar of boos zijn of depressieve gevoelens hebben. Vaak ben je geneigd om alles wat je aan de gebeurtenis doet denken, te vermijden.

Er zijn heel veel gebeurtenissen die tot een trauma kunnen leiden. Daarom worden er twee typen trauma’s onderscheiden:

  1. Type I: acute, onverwachte schokkende gebeurtenissen, zoals een ernstig verkeersongeluk, brand, overval, scheiding of overlijden. Het gaat hier om een eenmalige traumatische ervaring.
  2. Type II: schokkende gebeurtenissen die over een langere periode plaatshebben, zoals ernstige verwaarlozing, seksueel misbruik, huiselijk geweld of oorlogsgeweld. Het gaat hier om traumatische ervaringen die zich steeds herhalen, die permanent bedreigend zijn.

Als je net iets ingrijpends hebt meegemaakt, wil je er misschien zoveel mogelijk met anderen over praten. Je vertelt het aan iedereen die het maar wil horen en dit kan je helpen de gebeurtenis te verwerken. Maar het kan ook zijn dat je het moeilijk vindt anderen te vertellen wat je meegemaakt hebt. Misschien denk je dat niemand zit te wachten op jouw verhaal of schaam je je voor wat er gebeurd is. Toch is het belangrijk iets te doen en niet te wachten tot je klachten erger worden. Probeer erover te praten met mensen die je vertrouwt of meld je aan voor een gesprek met de studentenpsycholoog. Wil je weten wat je nog meer kunt doen? Lees dan hier nog meer tips om je klachten te verminderen.

Afbeelding trauma