Plannen en prioriteren

Het in kaart brengen van je prioriteiten, een realistische planning maken en je aan deze planning houden: alle ingrediënten voor succesvol timemanagement! Volg onderstaande stappen en ervaar de voordelen van rust en overzicht.

Stap 1: Prioriteiten stellen

Wanneer je veel dingen te doen hebt, is het zaak om prioriteiten te stellen. Welke taken pak je eerst op en welke taken kunnen nog even wachten? Schrijf alle taken op die je de komende periode wilt doen en verdeel ze in urgent en niet urgent en belangrijk en minder belangrijk. Een deadline over twee dagen is urgent en belangrijk, terwijl een huisgenoot die binnenkomt ook urgent, maar misschien minder belangrijk is.

Stap 2: Het geheim van een goede planning

Nu je je prioriteiten duidelijk hebt, is het tijd om deze specifiek te maken en in je planning te verwerken. De belangrijkste voorwaarde van een goede planning is dat hij realistisch is. Overschat jezelf niet: ga er dus niet vanuit dat je altijd even gemotiveerd, fit en geconcentreerd bent en plan ook vrije tijd in. Maak één planning waar ook niet-studie gerelateerde activiteiten in staan. Zo houd je rekening met dat ochtendje uitslapen na een avond stappen.

Zorg er ook voor dat je planning gedetailleerd is. Zet niet in je planning ‘leren’, maar ‘pagina 23 tot 34 bestuderen’. Breek je einddoel dus op in een eerste stap en alle precieze vervolgstappen.

Bekijk het stappenplan om tot een goede planning te komen.

Stap 3: Stick to your planning!

En dan nu een van de belangrijkste dingen: houd je aan je planning of stel hem bij waar nodig. Zeg eens nee tegen dingen die tussendoor komen, laat je niet leiden door het moment en verval niet in smoezen om niet hoeven te beginnen. Klinkt misschien logisch, maar zijn toch grote valkuilen.

Vind je het moeilijk om je aan je planning te houden, kijk dan eens bij uitstelgedrag.