Uitstelgedrag

Is het voor jou geen verrassing dat volgens schattingen ongeveer 70% van de studenten last heeft van uitstelgedrag? Aan uitstellen zit meestal wel iets prettigs: je doet namelijk iets leuks in plaats van datgene wat je zou moeten doen. Het levert je dus iets op. Maar je zult misschien ervaren dat op de lange termijn de voordelen van uitstellen waarschijnlijk niet opwegen tegen de nadelen. Tijd dus om wat aan je uitstelgedrag te gaan doen!

Herken jij je in de video hiernaast? Of in één van onderstaande typen uitstelgedrag? Ga dan naar de tips!

Typen uitstelgedrag

  1. Uitstellen als een aangeleerde gewoonte
    Uitstellen kun je zien als een aangeleerde (slechte) gewoonte. Ooit heb je eens besloten om iets voor je uit te schuiven omdat je het bijvoorbeeld niet helemaal kon overzien of omdat het je tegen stond. Op korte termijn werd je beloond. Je was er vanaf. Wanneer je vaker op die manier met problemen of vervelende dingen omgaat heb je een slechte gewoonte ontwikkeld. Een gewoonte die je op langere termijn helaas veel stress kan opleveren.

    Het kan ook zijn dat je dingen voor je uit schuift omdat je bang bent om het fout te doen. Kijk dan ook eens bij faalangst.
    .
  2. Uitstellen als motivatie-conflict
    Uitstellen kan ook een vorm van motivatie conflict zijn. Datgene waarvoor jij het meest gemotiveerd bent om te doen, dat ga je doen.
    Ben jij bang dat je niet voldoende gemotiveerd bent voor je studie? Doe dan eens de test studiemotivatie. Met deze test wordt jou motivatie vergeleken met die van de gemiddelde student.

    Is je motivatie erg laag, denk dan eens na over of deze studie wel bij je past.  Kijk ook eens bij de studiekeuzecoaching van het StudieSuccesCentrum.