Event durf te denken.jpg

Durf te Denken! Een symposium over toegepaste filosofie in het hoger onderwijs.

Saxion Enschede, M.H. Tromplaan 28, Enschede

Georganiseerd door Hogeschool Saxion en Hogeschool Arnhem-Nijmegen.

Durf te Denken! is een jaarlijks symposium dat toegepaste filosofie het HBO-onderwijs en -onderzoek in de praktijk brengt. Na de twee succesvolle edities van Durf te Denken in Arnhem zijn de studenten, docenten en onderzoekers nu van harte welkom in Enschede.

Met Modern Times als thema voor Durf te Denken 3, gaan we met lezingen, activiteiten en workshops in op moderne technologie, moderne samenwerking, moderne besturing en moderne levensstijl.

Filosofie en ethiek zijn niet alleen te gebruiken voor fundamentele vragen over het bestaan, waarden en het menselijke verstand. Het is er ook voor een toegepaste en verrijkende benadering van allerlei thema's in onze leefwereld. Voor de derde keer organiseren de hogescholen Saxion en HAN een symposium waarin we juist dit laatste voorstaan.

Wereldburgers als kritische, zelfbewuste studenten, medewerkers, docenten, onderzoekers én de beroepspraktijk kunnen ons verder brengen. Daarom wordt tijdens Durf te Denken! niet alleen vóór maar ook mét de bezoekers gefilosofeerd over de moderne tijden en de implicaties daarvan. Of om het in de inspirerende woorden van de woordkunstenaar Lev Avitan te zeggen: "een denken geworteld in de wereld en alles wat daar kan. Een denken niet slechts toegepast op de praktijk, maar juist product daarvan."

Het symposium zal plaatsvinden in Enschede bij Hogeschool Saxion, en we verwachten opnieuw een inspirerend evenement te bieden. Geïnteresseerd? Meld je dan nu aan.

Blokkenschema

• 12.00 uur: Inloop met lunch
  • 12.45 uur: Welkom door Allard Amelink
  • 12.50 uur: Keynote door Eva Rovers
  • 13.30 uur: Actieve werkvorm door lectoraat Ethiek & Technologie, Saxion
  • 14.00 uur: Verplaatsing
  • 14.15 uur: Parallelle sessies #1:
    • Willeke Slingerland
    • Heleen Torringa
    • Sara Laurijssen
    • Jeroen Linssen
    • Danny Greefhorst en Peter Beijer
  • 15.15 uur: Pauze
  • 15.45 uur: Parallelle sessies #2:
  • 16.45 uur: Verplaatsing
  • 17.00 uur: Afsluiting
  • 17.30 uur: Borrel

Voor wie is het symposium?

Het symposium Durf te Denken! is toegankelijk voor alle studenten en medewerkers van Saxion. Of je nou een doorgewinterde filosoof bent, interesse hebt in ethische vraagstukken, of vindt dat denken zonde is van je tijd: doe mee! Ons programma is extra interessant voor:

• Studenten;
  • Leden van opleiding- en curriculumcommissies;
  • Managers en teamleiders;
  • Onderzoekers en docenten die met hun projecten en studenten de diepte in willen.

Tijdens het symposium zal er gefilmd en gefotografeerd worden. Als je niet herkenbaar in beeld wil komen, kun je dit ter plekke aangeven.

Workshops

Nieuwsgierig naar de workshops? Bekijk hier alvast het programmaboekje met informatie over de verschillende workshops.

Proef de sfeer van de eerste editie

Bekijk de aftermovie van Durf te Denken! 2022

• Saxion Enschede, M.H. Tromplaan 28, Enschede