Modetrends tijdens de feestdagen
Met de feestdagen voor de deur wil iedereen er natuurlijk verzorgd en hip uitzien. Dit is terug te zien in trends binnen de modewereld. Bjorn en Luuk Visschedijk, studenten International Business and Languages en Commerciële Economie, en oprichters van het opkomende kledingmerk Goccha, vertellen over trends en verwachtingen op het gebied van mode in deze bijzondere periode.
Als mensen aan de twee broers vragen hun kledingmerk te omschrijven, worden altijd dezelfde drie woorden gebruikt: basic, urban en industrial. “Goccha is ontstaan uit een passie voor trends en mode,” vertelt Bjorn. “Wij waren vroeger ook altijd al op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van fashion en het leek ons daarom gaaf om een geheel eigen merk op te zetten.”
Trends tijdens de feestdagen
Volgens Bjorn staan de feestdagen garant voor een stijging in de kledingverkoop. “Iedereen voelt de behoefte om er deze periode trendy en verzorgd uit te zien. Daarbij komt dat mensen het hele jaar door rekening houden met de feestdagen als het gaat om uitgaven: er wordt altijd een bepaald bedrag ‘gereserveerd’.”
“Omdat er in deze tijd van het jaar wat netttere en formele kleding wordt gedragen, daalt de verkoop van vrijetijdskleding enigszins,” zegt Bjorn. “Mensen willen graag goed voor de dag komen en zijn best bereid om daar wat meer voor te betalen.” Veel winkels houden daarom speciale acties tijdens de feestdagen. De kans is groot dat Goccha dit ook gaat doen.
Huidige en toekomstige modetrends
Welke trends zijn er op dit moment terug te vinden in de modewereld? “Wat ons de laatste maanden opvalt, is dat mensen steeds meer kiezen voor merkkleding. De eenvoudigheid van het product maakt de consument hierbij weinig uit, als het product maar voorzien is van een label van het bekende merk.”
“De markt verandert continu en als kledingmerk moet je je daaraan kunnen aanpassen,” zegt Bjorn. “De komende jaren willen wij ons vooral focussen op het vergroten van de naamsbekendheid. Dit is het moeilijkste proces van het runnen van een kledingbedrijf. Als meer mensen bekend raken met je merk gaat het groeien vanzelf, maar langzaam. Geduld is en blijft een schone zaak.”