Smart Enschede.jpeg
Corporate

Saxion ondertekent samenwerkingsverband ‘Smart Enschede’

Leestijd Minuten

Op dinsdag 5 december heeft Wim Boomkamp namens Saxion getekend voor het samenwerkingsverband ‘Smart Enschede’. Dit samenwerkingsverband zal zich gaan richten op het slimmer en aantrekkelijker maken van de stad Enschede voor ondernemers, studenten en inwoners.

Het samenwerkingsverband, waaraan ook de gemeente Enschede, Universiteit Twente, AKI ArtEZ en ROC van Twente deelnemen, zal zich bezighouden met het aantrekken, boeien en binden van talent. Volgens burgemeester Onno van Veldhuizen is dit nodig voor de duurzame economische ontwikkeling van de regio Twente en de stad Enschede: “Enschede staat bekend als een stad van innovatie. De aanwezige ruimte, kennis en faciliteiten bieden ideale omstandigheden om tot baanbrekende innovaties te komen. Deze unieke factoren brengen we bijeen in ‘Smart Enschede’. Wij stellen onze stad beschikbaar voor nieuwe concepten, producten en oplossingen en laten onze inwoners en bezoekers als eerste profiteren van hun innovaties” aldus Van Veldhuizen.

Samenwerking in onderdelen

Concreet zal de samenwerking zich richten op in totaal vijf onderdelen: innovaties in de binnenstad, onderzoeks- en onderwijsprogramma in samenwerking met Space53, het verbinden van studenten met het bedrijfsleven, multidisciplinair samenwerken in Enschede Lab en (Smart) Enschede in Business, speciaal voor ondernemers.

Het toewerken naar een samenwerkingsverband tussen de gemeente en de kennisinstellingen wierp al in de agenderingsfase zijn vruchten af. Producten zijn onder meer de komst van Dutch Game Garden, de Citydeal Kennismaken, het aanstellen van een alumnimanager bij Saxion en UT en de start van een urban data platform.