Healthy smoothie
Studentenleven

Zó overleef jij de dag na het hbo gala

Leestijd Minuten

Even een fast forward naar vrijdagochtend: je hoofd bonkt, je benen zitten vol onverklaarbare blauwe plekken en grote kans dat je al gruwelt bij de gedachte aan eten. Kortom, het Enschedese hbo gala was weer iets te gezellig.

Geen zorgen, met deze voorzorgsmaatregelen en remedies van studentredacteur Roxanne ben jij die kater in no-time de baas.

1. Regel vrij

De allerbelangrijkste tip: zorg dat je vrijdag niets hoeft te doen, behalve uitbrakken met vrienden. Zeg afspraken af die minder belangrijk zijn dan je zus die gaat trouwen en fix vervanging om de schappen bij de supermarkt te vullen. Moet je toch echt ergens zijn? Zet dan minimaal vijf wekkers en leg je telefoon buiten je bed zodat je wel op moet staan.

2. Sla komkommers in

Komkommers zijn fantastisch tegen een kater, dus zorg dat je er een paar in huis hebt. De groente bevat genoeg suiker, vocht, vitamine B en elektrolyten om essentiële voedingsstoffen aan te vullen, waardoor de hoofdpijn afneemt. Niet zo’n fan van komkommers? Tomaten werken ook!

3. Blijf van de paracetamol af

Laat de pijnstillers maar in het medicijnkastje, want jouw geliefde ibu en paracetamol zorgen ervoor dat je de kater alleen maar uitstelt. Tuurlijk, de hoofdpijn verdwijnt, maar je lever heeft tijd nodig om de pijnstiller te verwerken. Daardoor wordt die tijd niet aan het afbreken van alcohol besteed. Eet liever een eetlepel suiker voor het slapen, dan heeft je lichaam genoeg glucose om energie aan te maken en voel jij je ’s ochtends een stuk minder slecht.

4. Free hugs

Word jij wakker naast je lover of heb je vannacht de bloemetjes buitengezet met een nieuwe vlam? Lucky you, want dan ligt het medicijn gewoon in bed. Knuffelen zorgt ervoor dat het hormoon oxytocine wordt aangemaakt en dat bonkende hoofd tijdelijk naar de achtergrond verdwijnt.

5. Sleep je drinkmaatjes mee naar Aquadrome

Een tip van doorgewinterde galagangers: plan de dag erna een uitbraksessie in het zwembad. Het is niet alleen enorm gezellig om met je vrienden te bespreken wat er gisteravond allemaal gebeurd is, het zwemmen geeft je ook een enorme oppepper. Ga vooral ook even in de stoomcabine, daarna voel je je als herboren. Echt.