‘Ik geloof echt in waterstof als oplossing’
Vorige week presenteerde het Green Team Twente hun auto voor de Shell Eco Marathon die in juli in Londen wordt gereden. Nienke van der Werf, laatstejaars studente Technische Natuurkunde, is de enige Saxion-studente van het team en is verantwoordelijk voor de rijstrategie.
“Een vriendin van mij nam met het Green Team Twente twee jaar geleden deel aan de Shell Eco Marathon en dat vond ik toen zó leuk dat ik zelf besloot dat ik ook mee zou willen doen. Ik geloof namelijk echt in waterstof als oplossing voor fossiele brandstof en ik wil hier graag mee werken. Ik heb gesolliciteerd, ben op gesprek gekomen en ben uitgekozen om deel te nemen aan het 21-koppige team dat dit jaar deel zal nemen. Ik ben de enige Saxion-student. Om de één of andere reden solliciteert er bijna geen enkele Saxion-student en dat is jammer want je loopt hier tegen allerlei problemen aan waarbij je wel wat handige jongens kunt gebruiken. Iedereen bij het Green Team Twente is ontzettend theoretisch geschoold.
De auto en de race
En dat geldt eigenlijk ook voor mij, ondanks mijn hbo-studie. Voor het team ben ik op dit moment de rijstrategist en dat houdt in dat ik een model heb geschreven waarin ik voorspel wat de krachten zijn op onze auto. Daarmee bepaal ik hoe we het beste onze race kunnen rijden, hoe we de minste energie verbruiken en hoe groot bepaalde onderdelen moeten zijn. We hebben de auto vorige week aan het publiek gepresenteerd, maar hoewel hij mechanisch goed is, is hij elektrisch nog niet klaar en op dit moment rijdt de auto dan ook nog niet.
We zijn als team afgelopen september gestart met de voorbereidingen en op 2 juli vertrekken we naar Londen. De race duurt dan tot 8 juli en waarschijnlijk plakken we er dan nog een paar dagen achteraan. Vorig jaar zijn we eerste geworden en daar hopen we dit jaar ook weer op. We werken zo ontzettend hard om de auto nog beter te maken. Ik studeer Technische Natuurkunde en het is heel leuk om echt binnen mijn vakgebied aan de slag te zijn voor het Green Team Twente. Maar ik merk dat ook ik de nodige praktische kennis mis, waardoor het erg goed was om het afgelopen halfjaar zo midden in de praktijk te staan.
Teamwork
Je zit in een team met allemaal mensen die verschillende ideeën hebben en parttimers en fulltimers zitten door elkaar. Soms is dat enorm ingewikkeld maar daar leer je ook van. Zo weet ik nu dat techneuten lastige en eigenwijze mensen kunnen zijn. En dat ik ook enorm eigenwijs ben. En dat dat dan soms botst. Dat betekent dat je moet leren dat je soms je eigen idealen aan de kant moet durven zetten voor het team en dat je soms moet accepteren dat je geen gelijk hebt.
Het samenwerken aan zo’n project is echter een geweldig leuke én leerzame ervaring. Je hebt te maken met harde deadlines die gehaald moeten worden. Daarnaast was er op Saxion bijvoorbeeld nog wel eens sprake van dat je tijdens een project iets bedenkt wat praktisch niet uitvoerbaar is. Dat gebeurt regelmatig. Dat neem ik nu mee de praktijk in. Dat dat kan gebeuren en dat je dan keihard moet werken, nog een stapje harder zetten, zorgen dat iets wél lukt.
De race
In de afgelopen tijd is het erg druk geweest naar de presentatie van de auto toe. Nu is het weer even iets rustiger maar we werken wel door, want de auto moet straks natuurlijk gaan rijden. Als de auto eenmaal rijdt wordt het weer drukker. Dan gaan we heel veel testen en een aantal simulaties doen waarbij we het parcours uit gaan zetten en maar gewoon gaan rijden. Zo kunnen we het beste controleren of onze voorspellingen kloppen en of hij blijft rijden. En tegelijkertijd moet ik ook nog afstuderen, dus dat zijn erg drukke weken. Nou ja, je moet wat overhebben voor je hobby!”