Antwerpen (4).JPG
Studentenleven

Met deze slimme studententruc kun je voor maar 14 euro een weekendje naar Antwerpen

Leestijd Minuten

Dagtrippers, weekendhoppers of weekgangers opgelet! Er is altijd wel een reden voor een nieuw reisje, dus noteer je weekendje Antwerpen maar vast. Want wat is er beter dan Belgische bieren en Vlaamse frieten? Studentredacteur Daphne Dorgelo geeft je tips!

Een tijdje geleden ben ik vertrokken naar de zuiderburen om mijn scriptie te schrijven. Zo nu en dan kijk ik nog om de hoek bij m’n ouders en vriendinnen in Nederland, dus je kunt je voorstellen dat ik al heel wat retourtjes Nederland-België erop heb zitten. Dat is duur (zou je denken), maar gelukkig zit dat anders in elkaar. Althans voor studenten. Vanaf je woonplaats kun je met je studentenreisproduct gratis reizen tot Breda, dus hoef je alleen nog maar vanaf Breda een treinkaartje tot aan Antwerpen te kopen. Zo wordt zo’n tripje met de trein ineens wel heel verleidelijk!

Een treinkaartje voor Breda-Antwerpen kun je gemakkelijk boeken op de website van NS International. Tot voor kort kostte dit standaard maar €4,60 enkel, maar die goede tijden zijn helaas wel veranderd. Daarvoor in de plaats kun je wél sneller reizen. Vanaf Deventer zet je nu al binnen 3 uur voet op Antwerpse bodem, met een enkele overstap in Breda. Vanaf Enschede en Apeldoorn ben je binnen 3,5 uur in Antwerpen. Je kunt je reis gemakkelijk checken in de NS-app, want ook daarvoor leent de Nederlandse app zich uitstekend.

Enfin, om de goedkoopste reis te scoren moet je meer dan zeven dagen van tevoren boeken, dan kom je op zo’n €7,- enkel uit. Een dag van tevoren boeken zal zo’n €10,- zijn. Vergeet daarbij niet bij NS International aan te vinken dat je 100% korting in Nederland hebt. De gehele reis check je op NS.nl, een treinkaartje Breda-Antwerpen boek je bij NS International, en voor de rest check je gewoon in met je OV-kaart bij je startstation en check je weer uit in Breda. Vanaf daar reis je verder op je treinkaartje.

Where to go in Antwerpen

Om het weekend compleet te maken: zie hier waar je de lekkerste Belgische pintjes nuttigt, de beste garnaalkroketten eet of – dit mag niet ontbreken– de luchtigste wafels kunt eten!

Als je in België bent, dan moeten er natuurlijk ook Belgische bieren worden gedronken. En hoe blij ben je als ik vertel dat in Antwerpen het beste biercafé ter wereld zit? Bij Kulminator aan het Antwerpse Vleminckveld kun je negen bieren van de tap krijgen en meer dan achthonderd op fles.

Voor de lekkerste Vlaamse Frieten kun je, naar mijn zeggen, het best bij Baraque Friture terecht, te vinden op ’t Zuid (en neem dan vooral de friet met stoofvlees of vol-au-vent!). Daarnaast staat ‘t Zuid bekend om leuke restaurantjes, gezellige kroegen, musea, antiekwinkels, kunstgalerijen en hipteresque concept stores. O ja, en als je toch op ’t Zuid bent, bezoek dan ook Divers nog even.

Een heerlijke Belgian Waffle kun je het best scoren bij één van de kraampjes op straat. Tip: op de Meir stikt het van de goede shopadresjes, maar ook van de wafelkraampjes.

Enjoy your trip!