Dalton Onderzoeksgroep (DOG) bespreekt daltononderzoek
Tijdens de bijeenkomst van de DOG op 19 december 2018 bij de Helen Parkhurstschool te Almere heeft Karel Hermans een inspirerende bijdrage geleverd over het onderzoek dat hij op deze school naar daltonidentiteit heeft gedaan.
In dit waarderende onderzoek heeft Hermans aan de hand van de verhalen van de docenten, MT-leden, leerlingen en een ouder een leergeschiedenis geconstrueerd. Vanuit de theorie van Dupont wordt het tonen van identiteit in de geschiedenis van de daltonschool Helen Parkhurst geduid. Het doel van het onderzoek is om het gesprek over daltononderwijs in de school nieuw leven in te blazen, om "HP Wijzer" te worden. Lees het onderzoeksverslag hier.
Verder werd het onderzoek van het lectoraat besproken: wat maakt een goede daltonschool? Waar onderscheidt een goede daltonschool zich? En in hoeverre is dit zichtbaar in visitaties? Ook is gesproken over op welke wijze de DOG alle onderzoeken van daltonleraren gaat verzamelen en publiceren. In eerste instantie zal dat op deze site en in DaltonVisie zijn.
De volgende bijeenkomst is op 12 februari 2019, vanaf 16.00 uur. Tijdens die bijeenkomst wordt dieper ingegaan op het onderzoek naar de goede daltonschool en de spelling op daltonscholen.