Virtueel lab ontwikkeld over plastic soep
Het lectoraat Vernieuwingsonderwijs heeft in samenwerking met TechYourFuture en RAAK een lessenserie over plastic soep ontwikkeld. Onderdeel hiervan is een virtueel lab dat vwo-leerlingen van de brugklas kunnen gebruiken tijdens de les.
In het virtueel lab doen de leerlingen experimenten om zich inhoudelijk verder te verdiepen in het thema plastic soep: nagaan hoe plastic soep en microplastic ontstaan en wat het effect hiervan is op milieu en mensen. In dit virtueel lab onderzoeken leerlingen het afbreken van plastic. De leerlingen krijgen een inleiding in wat plastic is, ze doen proefjes, ze leren hoe PET-flessen worden gemaakt, hoe plastic wordt gerecycled en ze beantwoorden quizvragen. Ook voeren ze een virtueel onderzoek uit naar de afbreekbaarheid van plastic door drie variabelen te veranderen (luchtvochtigheid, type plastic en temperatuur).
Leerlingen leren dat plastic nooit echt afbreekt en hoe dat voor problemen zorgt. Aan het eind van het virtueel lab zetten leerlingen hun eigen onderzoek op. Het lab biedt verdieping en het rust leerlingen uit met de scheikundige kennis die relevant is om dit maatschappelijke thema beter te begrijpen. In de lessenserie doen ze ook bronnenonderzoek om een oplossing uit te werken. Ze leren deze oplossing vanuit verschillende perspectieven kritisch te beoordelen en te beargumenteren. Het eindproduct is een prototype van de oplossing die de leerlingen hebben gevonden.