EmiliaWickstead_Feb19_EevaRinne-0381-861x574.jpg
Studentenleven

Saxion Nomads #3: Sophie werkte mee aan de London Fashion Week

Veel studenten hebben het op hun bucketlist staan: reizen. Maar waarom wachten tot je je papiertje hebt? Elk jaar slaan tal van Saxion-studenten hun vleugels uit om te studeren in het buitenland. Derdejaars Fashion & Textile Technologies-student Sophie Kuhar kwam drie jaar geleden vanuit Oostenrijk naar Nederland en liep afgelopen maanden stage bij Emilia Wickstead in Londen.

Hoi Sophie, wat heb je gedaan in Londen?

“Ik kreeg daar de kans om stage te lopen bij de designafdeling van modelabel Emilia Wickstead, dat confectiekleding ontwerpt en elk jaar onderdeel is van de London Fashion Week. De kleding staat bekend om de moderne silhouetten, sterke kleuren en prints en wordt gedragen door onder meer Kate Middleton, Olivia Colman, Nicole Kidman en nog veel meer.”

Waarom heb je hiervoor gekozen?

“Ik wilde m’n kennis over de modeindustrie uitbreiden en zag deze stage als de perfecte mogelijkheid om dit te doen.”

Hoe was het?

“Ik heb echt een geweldige tijd gehad. Ik was onderdeel van fantastische projecten en mocht samenwerken met hele leuke mensen. Bovendien heb ik er heel veel geleerd.”

Sophie Kuhar, derdejaars Fashion & Textile Technologies-student

Wat is het meest bijzondere dat je er gedaan hebt?

“Als je in Londen woont, is alles speciaal! Er was eigenlijk niet per se één moment dat er het meest uit sprong. Elke dag was weer een uitdaging voor mij, waardoor ik elke dag nieuwe dingen heb geleerd. Doordat het bedrijf overwegend vrouwen aanneemt, was het voor mij als jonge, vrouwelijke professional inspirerend om met zulke krachtige vrouwen te werken. Ik heb aan veel projecten meegewerkt, zoals de Autumn Winter Show 2019 tijdens de London Fashion Week, de fotoshoot voor de Resort 2020-collectie, een diner met Vogue en de Paris Fashion Week. Dit zijn slechts een paar van de vele mooie dingen die ik heb mogen ervaren tijdens mijn verblijf in Londen.”

Wat heb je ervan geleerd?

“Dat je overtuigd moet zijn van je eigenlijk kwaliteiten, alleen dan zul je je doelen bereiken. Soms is het beter om de keuze te maken voor iets waar je je twijfels bij hebt, omdat je jezelf moet blijven uitdagen om je te ontwikkelen. Zowel professioneel als persoonlijk.”

Zou je het andere studenten aanraden om in het buitenland te gaan studeren?

“Ja, absoluut. Ik ben drie jaar geleden naar Nederland gekomen om Fashion & Textile Technologies te studeren en dat was echt de beste beslissing die ik ook heb kunnen maken. Het is zo’n geweldige ervaring om zulke fijne mensen te ontmoeten, mooie plekken te bezoeken en zo open minded te worden. De laatste maanden waren het meest intens, maar ook gelijk de mooiste. Bovendien is wonen in een metropool als Londen een buitengewone ervaring en eigenlijk wil ik niet meer anders.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.