'Ik leer mijn studenten om het leven van kinderen mooier te maken'
Ze was nog niet klaar met studeren. Na haar studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) en kopopleiding Leraar Pedagogiek besloot Iris Nicolasen (28) om de Saxion-master Leren en Innoveren erachteraan te plakken. “Ondanks de flinke tijdsinvestering heeft het me wel echt iets opgeleverd.’’
Mensen helpen. Het klinkt misschien een beetje cliché, maar volgens Iris Nicolasen is dat wel altijd haar drijfveer geweest om voor een sociale studie te kiezen. ‘’De opleiding SPH was het voor mij niet helemaal, maar ik vond het wél leuk om mijn kennis over te brengen.’’
Leren en innoveren
Ze rondde daarom de kopopleiding Leraar Pedagogiek af en kwam terecht bij ROC Aventus. ‘’Ik leer mijn studenten om het leven van kinderen mooier te maken’’, legt ze uit. ‘’Daarmee ben ik een soort tussenschakel, ik heb wel invloed, maar niet direct.’’ Bij Aventus zijn ze volgens Iris vanaf 2016 bezig met onderwijsvernieuwing, waarbij studenten zelfstandiger leren werken en leraren meer fungeren als coach. Om hierover meer kennis te vergaren én omdat ze er links en rechts veel positieve verhalen over had gehoord, besloot ze bij Saxion de master Leren en Innoveren te gaan volgen. En niet zonder resultaat, ze studeerde cum laude af.
Data bundelen
De master geeft studenten inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van leren en innoveren en laat zien hoe je deze kan toepassen bij onderwijsvernieuwing. “Ik koos voor de richting Onderzoekende Onderwijsontwerper (red.: deze master wordt niet meer gegeven - de Master Leren & Innoveren - Teacher Leader is een gelijkwaardig alternatief), waarbij het eerste half jaar vooral draait om literatuuronderzoek en het verkennen van je doelgroep. Op basis daarvan zet je vervolgens een interventie op poten. Het tweede jaar bestaat vooral uit toetsen of je interventie het gewenste effect heeft bereikt. Door al deze onderzoeksresultaten te bundelen, kom je uiteindelijk tot een definitief ontwerp.’’
‘Je moet het echt willen’
Of de master haar mee of tegen is gevallen? “Nou, het is echt een tijdsinvestering, daar moet je wel rekening mee houden. Maar het heeft me heel veel opgeleverd en onderzoek doen vond ik leuker dan gedacht. Tegen statistiek zag ik best wel op, maar ook dat viel me achteraf honderd procent mee.’’ Houd je aan de deadline, is een tip die Iris medestudenten wil meegeven. Doe je dat niet, dan kom je in tijdsnood en maak je het jezelf heel moeilijk, zegt ze. “Je moet ook zeker weten dat je het wilt, het is niet iets wat je er zomaar even naast doet. Ik vond het zelf heel fijn dat ik alles direct in de praktijk kon brengen.’’ Ook aan haar projectbegeleider Kariene Mittendorf heeft Iris veel gehad. “Ze gaf me goede feedback en was op een hele fijne manier betrokken bij mijn onderzoek.’’
Docent
Hoewel ze haar beroep omarmt, is het docentenvak volgens Iris wel pittig. Vooral de hoge werkdruk blijft een probleem. “Maar ik blijf het geweldig vinden om les te geven. Geef je studenten bijvoorbeeld de opdracht om een begeleidingsplan te schrijven, dan zie je in het begin nog veel verbaasde gezichten. Maar leg ik het stap voor stap uit, dan begint het kwartje te vallen, heel leuk om te zien.’’ Of ze altijd werkzaam blijft als docent, weet ze nog niet. ‘’Ik zie mezelf later ook nog wel bij een lerarenopleiding werken. Weer een stap verder, ik wil mezelf graag blijven ontwikkelen. Maar voorlopig zit ik hier goed.’’
Master Leren & Innoveren - Teacher Leader
De wereld om ons heen is continu in ontwikkeling en zo ook het onderwijs. De master Leren & Innoveren - Teacher Leader met accent op het nemen van een voortrekkersrol bij onderwijsvernieuwing binnen je eigen school, geeft je inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van leren en innoveren en hoe je dit kan toepassen bij de vernieuwing van het onderwijs. Zo ben je straks als geen ander in staat om verbeteringen in jouw school te realiseren op basis van onderzoek en systematisch ontwerpen en werk je actief samen met collega’s om vernieuwingen op een professionele manier in te voeren. Ook ben je een waardevolle gesprekspartner voor het management en ben je actief in relevante professionele netwerken om kennis van buiten de school naar binnen te brengen.