working home
Studentenleven

Saxion Live: hoe zorg je voor een goede werk-privébalans?

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Een goede balans tussen je werk, studie en privéleven is essentieel voor je mentale gezondheid, maar hoe vind je die in tijden van corona, waarin voor veel mensen hun woonkamer ook hun werk- of studeerkamer is geworden? Associate lector André Bieleman (Arbeid & Gezondheid) en studentendecaan Lotte Beernink geven tips voor een gezonde werk-privébalans.

André Bieleman over de werk-privébalans in Saxion Live

Heb je het gevoel dat je de naam André Bieleman eerder hebt gehoord deze week? Dat kan! André was donderdagmiddag te gast bij Saxion Live om over dit onderwerp te praten. In deze interviewrubriek op het Instagram-account van Saxion spreekt een studentredacteur elke week live met een Saxion-onderzoeker, -docent of -student over een actueel onderwerp. Dit gebeurt elke donderdagmiddag om 12.30. Check ons Instagram-account voor de voorgaande afleveringen!

Het zijn bijzondere tijden, zowel voor onze studenten als voor onze medewerkers. Van veel mensen wordt verwacht dat ze werken of studeren op de plek waar ze normaal gesproken tijd doorbrengen met hun kinderen, partners en huisgenoten. En dat vraagt best wat organisatievermogen, weet ook André Bieleman, die zich voornamelijk bezighoudt met onderzoek naar het welzijn van werknemers. “Het is belangrijk die balans goed te bewaken, anders kan het ten koste gaan van je gezondheid”, legt hij uit. “Ik denk dat deze situatie bovendien bij iedereen wel wat onrust teweegbrengt: wat gaat er straks gebeuren? En haal ik mijn studiepunten wel? Dat is heel natuurlijk in deze ongebruikelijke situatie en daar sta je niet alleen in.”

20292583_1423679541001767_1506030349714095670_n.jpg
Studentdecaan Lotte Beernink over waarom je je gewoon moet aankleden 's ochtends

Ook studentendecaan Lotte Beernink kan zich heel goed voorstellen dat studenten het lastig vinden om de balans tussen werk en privé te bewaken en de motivatie te vinden om te studeren. Zij adviseert om vooral niet te streng voor jezelf te zijn. “Geef toe aan je onzekerheid”, aldus Lotte. “Leer jezelf kennen en accepteren, vergeef jezelf, ontdek wat je echt wilt, denk terug aan succesvolle momenten en heb moed.”

Dat is niet het enige advies van André en Lotte. Hieronder vind je hun zes belangrijkste tips voor een goede werk-privébalans.

Wees positief

Lotte: “Positieve gedachten en woorden roepen een positief gevoel op en negatieve gedachten en woorden een negatief gevoel. Een positieve kijk op de wereld stimuleert je om met veel energie en plezier de uitdagingen op je pad aan te gaan.”

Blijf in beweging

André: “Wat ik van veel collega’s en kennissen hoor is dat dit er nu bij inschiet. Ze hoeven niet meer naar werk te fietsen, dus bewegen ze helemaal niet meer. Maar blijf dat doen.” Lotte: “Zelfs een korte, stevige wandeling kan al een positieve invloed hebben. Zo versterkt beweging je concentratie tot wel drie uur. Daarnaast vergroot beweging het zelfvertrouwen in je kunnen om taken af te ronden en zorgt het voor minder stress en een betere nachtrust.”

Plan blokken in

André: “Ga niet alleen maar door met werk of studie: plan blokken in en zorg dat elk blokje net even anders is.” Lotte: “Een goede methode om dit te doen is de pomodorotechniek. Je wisselt blokken van 25—50 minuten geconcentreerd werken af met korte pauzes. Na enkele blokken volgt een langere pauze. Onze maximale spanningsboog is overigens 50 minuten. Dus als je dat kunt, dan werk je optimaal.”

Communiceer met je huisgenoten

Lotte: “De één kan makkelijker thuis werken of studeren dan de ander. Zeker als er meer personen tegelijkertijd thuiswerken, kan dit een uitdaging zijn. Stem met elkaar af wanneer er bijvoorbeeld online colleges zijn.” André: “En bespreek goed met je partner of huisgenoot wanneer je beschikbaar bent om wat leuks te doen. Dit vraagt om een stukje planning, organisatie en communicatie.”

Probeer je werkplek en leefruimte gescheiden te houden

André: “Dit is natuurlijk afhankelijk van je thuissituatie en hoeveel ruimte je beschikbaar hebt. Maar als het kan, moet je dit zeker doen.”

Kleed je ’s ochtends aan

Lotte: “Hoe verleidelijk het ook is, werken of studeren in je pyjama verlaagt je motivatie en productiviteit. Trek daarom kleren aan waarin je normaal ook naar de universiteit of hogeschool gaat om zo in de juiste mindset te komen.”

Benieuwd naar de Saxion Live-aflevering met André over de werk-privébalans? Check 'm hieronder!

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.