Saxion-studenten EST
Studentenleven

Daan, Peter en Bas van Electric Superbike Twente: 'Willen iets neerzetten waar we trots op zijn'

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Het studententeam van Electric Superbike Twente is vanaf begin september alweer bezig aan zijn vierde jaar en daarmee zijn ook Saxion-studenten Daan Smits, Peter van de Kuilen en Bas Engbers begonnen aan hun missie om een zo sterk en betrouwbaar mogelijke elektrische motor te bouwen. Dinsdagmiddag presenteerden zij samen met hun teamgenoten het ontwerp van hun nieuwe voertuig en dus is het hoog tijd voor een kennismaking met het ambitieuze drietal. “Ik wil over een paar jaar op Youtube kunnen kijken en zeggen: ‘Dit heb ik gebouwd.’”

Eerst even voorstellen..

External Relations/Finance Manager

“Ik houd me voornamelijk bezig met het tevreden houden van de huidige partners en het vinden van nieuwe partners. Daarnaast ben ik veel bezig met het financiële gedeelte, zoals de begroting en het bijhouden van de uitgaven. Ik heb me aangemeld omdat ik inzag dat als je gewoon maar je studie doorloopt, je wat mist. Je leert hier toch om een klein bedrijf te runnen en het enthousiasme dat je hier ziet, kom je bij je studiegenoten normaal gesproken niet tegen. Ook de actie spreekt me erg aan. Zelf wil ik vooral veel leren en leuke dingen doen, mezelf uitdagen. Ik heb een tussenjaar genomen en betaal gewoon collegegeld, maar ik denk echt dat zo’n jaar je uiteindelijk meer oplevert dan dat het je kost.”

Daan Smits

Chief Chassis

“Als Chief Chassis ben ik bezig met het ontwerp van het chassis (het rijdbare onderstel van een voertuig, red.) en ben ik ervoor verantwoordelijk dat alle onderdelen hiervan op tijd klaar zijn. De helft van dit jaar vul ik in als minor en ik loop dus een half jaar studievertraging op, maar het is supergaaf om te doen en veel waardevoller dan welke minor dan ook. Ik wil mezelf uitdagen om iets neer te zetten waar ik echt met trots op kan terugkijken. Dat je jaren later op Youtube kan kijken en kan zeggen: dit heb ik gebouwd.”

Peter van de Kuilen

Chassis Engineer

“Voor mij is dit jaar bij Electric Superbike officieel een vervangende opdracht voor m’n stage. Het eerste half jaar is dan officieel de stage, maar inmiddels ben ik zo betrokken bij het team dat ik volledige jaar wil afmaken. Wat zo leuk is, is dat je met allerlei gemotiveerde studenten bezig bent, die allemaal graag dingen willen doen en willen leren. Tijdens m’n studie leer ik natuurlijk wel ontwerpen, maar als je, zoals bij Electric Superbike Twente, écht iets maakt, weet je ook of het werkt. Dat is ook mijn persoonlijke doel: dat de dingen die ik ontwerp daadwerkelijk werken en dat ik daarmee bijdraag aan ons gezamenlijke doel: een veilige en snelle motor bouwen.”

Bas Engbers

Het team van Electric Superbike Twente, dat net als veel andere studententeams elk jaar van samenstelling wisselt, betrok afgelopen september bij de start van het nieuwe jaar, samen met collegateams Green Team Twente, RoboTeam Twente, Solar Boat Twente en A3T (oftewel Drone Team Twente), een nieuw pand op de campus van Universiteit Twente. Hier werken Daan, Peter en Bas vanwege corona momenteel slechts twee dagen per week met hun teamgenoten aan de nieuwe motor. “We wisselen de dagen af met de andere teams”, vertelt Daan, “zodat er nooit te veel mensen aanwezig zijn. In de werkplaats is gelukkig ook genoeg ruimte om afstand te houden tot elkaar.”

Toch zorgt het coronavirus nog wel voor enige onzekerheid. Met de elektrische motor die het team bouwt willen de studenten later in het jaar namelijk meedoen aan twee races: één op het eiland Bermuda in de Atlantische Oceaan – hiervoor werden ze uitgenodigd – en één in Finland. Contact met de organisaties was er nog nauwelijks, maar ze hebben er vertrouwen in dat de wedstrijden doorgang zullen vinden. “En als de wedstrijden toch worden gecanceld, organiseren we zelf wel een aantal races via de ERRA, de Electric Road Racing Association. Ook gaan we nog racen tegen het team van vorig jaar”, aldus Daan.  

Elektrisch rijden interessant maken

Maar zo hard mogelijk kunnen rijden is niet het hoofddoel van de studententeams en dus ook niet van Electric Superbike. De teams zijn onder meer in het leven geroepen om duurzaamheid te promoten. Daan: “Ons doel is echt om de motor verder te ontwikkelen, maar ook om elektrisch rijden interessant te maken. Niet alleen door zo hard mogelijk te rijden, maar ook door vooruitstrevend te zijn en grote stappen te maken.”

Tijdens het eerste jaar richtte het team van destijds zich in eerste instantie op het bouwen van een zo betrouwbaar mogelijke motor. Het tweede team had vervolgens het doel vooral een sterk voertuig te produceren en vorig jaar lag de focus op een zo licht en agile mogelijke motor. “En dit jaar willen we die vier kernaspecten combineren: een betrouwbare en sterke motor, die ook nog eens licht en behendig is.”

We zijn als het ware een research and development-project voor onze partners. Alle data die we verzamelen door bijvoorbeeld onze motor op de rollerbank te zetten, sturen we door naar onze leveranciers. Zo kunnen zij zien hoe hun producten reageren op bepaalde omstandigheden.

Daan Smits
Civiele Techniek-student Daan Smits over Electric Superbike Twente

Nieuw accupakket

Daarmee komen we gelijk op de reden van de online presentatie van dinsdagmiddag: het nieuwe ontwerp van de motor. Deze lijkt veel op die van vorig jaar. “Elk jaar wordt er voortgeborduurd op het ontwerp van het jaar ervoor,” legt Peter uit. “Alle kleine dingen die niet goed waren, worden verbeterd en er worden nieuwe onderdelen toegevoegd. Op het oog is de motor misschien hetzelfde als die van vorig jaar, maar uiteindelijk is elk onderdeel aangepast. We ontwerpen alles zelf.”

Het grootste verschil met de vorige motor zit in het nieuwe accupakket. “Daarmee kunnen we veel meer power uit de motor trekken. We gaan nu richting de 200 pk en dat is vergeleken met de 150 pk van vorig jaar natuurlijk een leuk getal. Daarnaast gaan we alle analoge signalen digitaliseren, zodat er nog maar één draadje nodig is in plaats van een stuk of vijftig. Ook kunnen we straks in de pitstraat live uitlezen wat de motor doet en kunnen we tijdens het remmen stroom opwekken.”

Win-winsituatie

Bovendien maken de studenten veel gebruik van carbon, bijvoorbeeld voor de bekabeling, die zo verwerkt wordt in het kuipwerk. Al bevindt die ontwikkeling zich nog in een beginstadium. “Carbon is natuurlijk heel licht, maar het is een extreem nieuwe techniek, die over een paar jaar pas in de Formule 1 wordt toegepast. Er zijn slechts twee bedrijven op de wereld die dit maken en we hebben nu contact met iemand die er onderzoek naar doet. We hopen hem een platform te kunnen bieden, zodat hij kan laten zien dat hij die nieuwe technologie kan leveren en wij daar gebruik van kunnen maken. Dat zou natuurlijk een win-winsituatie zijn.”

Want ook dat is wat de studententeams bestaansrecht biedt. “We zijn als het ware een research and development-project voor onze partners. Alle data die we verzamelen door bijvoorbeeld onze motor op de rollerbank te zetten, sturen we door naar onze leveranciers. Zo kunnen zij zien hoe hun producten reageren op bepaalde omstandigheden: bij hoeveel toeren wordt bijvoorbeeld de motor te warm? Ze kunnen hun producten resten in de praktijk en daar hebben ze echt wat aan”, besluit Daan. “Dus ook op die manier zijn we van waarde.”

Tom Wassink

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.

Gerelateerde artikelen

Corporate

LED-directeur Peter van Dam zwaait af: over vakkennis en pionieren

10 juni 2024
Video: Klimaatplein Saxion Enschede - hoe zit dat nou? SaxionTV

Video: Klimaatplein Saxion Enschede - hoe zit dat nou?

22 mei 2024
Onderwijs

Ramon ging via de MHBO-route Werktuigbouwkunde naar een master op de universiteit