Lectoraat SBT onderzoekt kwaliteit van ventilatievoorzieningen in zorggebouwen | Hogeschool Saxion

Lectoraat SBT onderzoekt kwaliteit van ventilatievoorzieningen in zorggebouwen

In hoeverre is het zinvol om te investeren in het verbeteren van ventilatievoorzieningen in bestaande zorggebouwen? Welke maatregelen zijn zinvol om in toekomst de kans op aerosole virusoverdracht tussen bewoners te beperken? Dit zijn slechts twee vragen uit het onderzoeksprogramma P3Venti (Programma Pandemische Paraatheid) die het projectconsortium onder leiding van TNO dient te beantwoorden. Als eerste stap om deze vragen te beantwoorden, was het nodig om de huidige ventilatievoorzieningen in zorggebouwen in kaart te brengen.

Het lectoraat Sustainable Building Technology (SBT) van Hogeschool Saxion is partner in dit project en voert onderzoek uit in het spanningsveld tussen gebouw, gebruiker en installaties.

Annemarie Weersink, onderzoeker bij lectoraat SBT: “We hebben in totaal 60 gebouwen voor de langdurige zorg bezocht. Er zijn voornamelijk gemeenschappelijke (huis)kamers en activiteitenruimtes bekeken, omdat daar het risico op virusoverdracht tussen bewoners het grootst is. Technische details van aanwezige ventilatiesystemen zijn tijdens een inspectie vastgesteld en het personeel is geïnterviewd aan de hand van een vragenlijst. Aanvullend zijn in 36 vertrekken, gedurende een week, de CO2-concentraties gemeten om een indruk te krijgen van de ventilatiekwaliteit in de ruimte.”

Het onderzoek bij SBT is uitgevoerd door Annemarie Weersink en Gerard Salemink, waarbij ook studenten zijn betrokken. Onder begeleiding van Annemarie voerde een interdisciplinaire studentengroep uit opleidingen zoals facility management, verpleegkunde en biomedisch laboratoriumonderzoek eerste succesvolle inspecties uit. Dit leverde waardevolle inzichten m.b.t. de ingezette methodische aanpak op. Daarna inspecteerden de onderzoekers samen met studenten een grote hoeveelheid zorggebouwen.

De projecten van bouwkunde studenten Serop Seropian en Ylva Caris leverden interessante resultaten op. Ylva koos voor een vierdejaars praktijkonderzoeksproject bij het lectoraat SBT en kwam zo in aanraking met P3Venti. Op basis van een vergelijkende analyse van gepubliceerde en gemeten CO2-concentraties concludeerde Ylva:

"De CO2-concentratie die in de huiskamers van zorginstellingen is gemeten blijkt gemiddeld over de dag vaak verrassend laag. Dat is verklaarbaar door het lage metabolisme van de veelal oudere bewoners, wat zorgt voor een veel lagere CO2-productie dan bij jongere mensen. Verder blijkt de CO2-concentratie heel goed te gebruiken om een indicatie te krijgen van de hoeveelheid ventilatie. Goede ventilatie is immers ook nodig voor onder meer het verdrijven van nare geurtjes en van eventuele virussen in de lucht."

>> Bekijk de volledige afbeelding

CO2-verloop in huiskamer zorggebouw