Allysia.jpg
Business

Allysia was klaar met de corporate ratrace en is nu de trotse eigenaar van COOS

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

De in 2016 afgestudeerde Allysia Machielsen (Human Information Design and Strategy, inmiddels opgeheven) was ontevreden bij haar toenmalige werkgever en besloot te gaan ondernemen. Inmiddels is ze eigenaar van COOS, haar eigen coworkingspace in Deventer, en is ze als zzp’er in te huren voor marketingklussen. “Het allerleukste vind ik mensen aan elkaar verbinden, hen bij elkaar brengen en de oprechtheid die tussen hen ontstaat.”

Hoi Allysia, wat doe je voor werk?

“Ik ben eigenaar van COOS, de coworkingspace in Deventer aan de Brink. Na mijn afstuderen kon ik aan de slag als projectmedewerker in loondienst, maar na drie jaar woelen en draaien ben ik voor mijzelf begonnen. Naast het runnen van COOS ben ik in te huren op ZZP-basis voor marketing-ondersteuning.”

Wat is een coworkingspace eigenlijk?

“Een coworkingspace is een kantoor waar je alleen en in gezelschap werkt zonder dat deze mensen per definitie je collega's of businesspartners zijn. Je deelt als ware het kantoorpand, maar je hebt wel je eigen plekje in dat pand. Wel de lusten dus, maar niet de lasten van het hebben van een eigen kantoor. Voor alle faciliteiten wordt namelijk gezorgd. Daarnaast heb je direct een extra netwerk vol verschillende expertises. Het mooie hieraan is dat er nieuwe diensten, producten en zelfs bedrijven ontstaan! Bij COOS zit een hele diverse groep ondernemers, maar ook mensen in loondienst die een werkplek buitenshuis konden gebruiken omdat thuiswerken niet lukte. Deze diversiteit zorgt voor een fijne dynamiek, nieuwe perspectieven en vooral veel gezelligheid.”

Hoe kwam je op dit idee?

“Tijdens mijn baan in loondienst ging ik naar veel netwerkevenementen waar ik ZZP-ers en ondernemers sprak. Zij gaven aan hoe waardevol het is om ergens te werken waar je kan connecten met anderen. Zelf kon ik mijn draai maar niet vinden in de zogeheten corporate ratrace, ik voelde mij er telkens niet thuis. Hierdoor wilde ik de behoefte van ZZP-ers en ondernemers combineren met het gevoel dat je volledig jezelf kan zijn, ook als professional. 'Professioneel thuiskomen' noemen we dat bij COOS.”

Wat doe jij dan allemaal?

“Als eigenaar van een coworkingspace ben ik eindverantwoordelijk. Dat betekent dat ik van A tot Z alles doe. Op dit moment ben ik aan het kijken welke processen er geautomatiseerd en uitbesteed kunnen worden. “

Alumnus Allysia met een tip voor ambitieuze Saxion-studenten

Wat vind je het leukste van je werk?

“Het allerleukste vind ik de mensen aan elkaar verbinden, bij elkaar brengen en de oprechtheid die tussen hen ontstaat. Ook het creatieve én strategische proces als het gaat om het uitdenken en uitwerken van nieuwe diensten en producten vind ik erg leuk. Op deze manier doe ik ook iets met mijn hbo-opleiding. Zo ben ik bezig met een nieuw membership voor ambitieuze ondernemers uit Deventer die op zoek zijn naar een professionele uitvalsbasis zonder werkplek. Dat klinkt misschien vreemd voor een coworkingspace, maar het sluit perfect aan op de behoeftes die zijn ontstaan tijdens de pandemie.”

Wat is het meest bijzondere dat je bent tegengekomen?

“Zowel onoprechtheid als oprechtheid van andere ondernemers. Heel bijzonder om mee te maken en cliché maar waar, in beide gevallen een wijze les. Dat is ook wat ik niet wil bij COOS. Bij COOS wil ik dat iedereen zich welkom voelt met als doel dat iedereen volledig zichzelf kan zijn als professional. Man of vrouw, startende of gevestigde ondernemer, het maakt allemaal niet uit. Zolang jij volledig jezelf bent, oprecht naar anderen toe bent en bereid bent jezelf te ontwikkelen en anderen te helpen ontwikkelen, dan ben je welkom bij COOS.”

Wat is je bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“Veel! Maar wat mij het meest is bijgebleven is dat ik in een specifieke situatie kon onderhandelen over een cijfer. Ik vond het cijfer echt te laag en gaf aan waarom ik dat vond. Daarnaast lichtte ik mijn beweegredenen om te onderhandelen toe. Denk eraan: alles valt te onderhandelen.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

“Je hebt je hele leven nog voor je om je droombaan te vinden. En dat hoeft helemaal geen baan in loondienst te zijn. Kansen blijven pakken en flink doorontwikkelen, daar kom je het verst mee. Er is geen eindstation als je het aan mij vraagt. Bekijk meerdere opties en sta ervoor open om van pad te wisselen.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.