Leonie Boschker.jpg
Business

Leonie is designer bij de webshop Poespas: ‘Ik heb letterlijk een dm gestuurd’

Leonie Boschker is designer bij Poespas, de webshop van Kim Kötter en Lisette Lubbers. Ze studeerde Creative Media and Game Technologies, waar ze veel leerde over technologie en grafische kennis. Die kennis zet ze nu in om alle producten en uitingen van de webshop van een Poespas 'look en feel' te voorzien. “Ik krijg energie van de creatieve vrijheid die ik heb.”

Leonie werkt bij Poespas, de webshop met baby-, kinder-, dames- en lifestyleproducten van Kim Kötter en Lisette Lubbers. “Drie jaar geleden begon ik daar als eerste personeelslid.” Ondertussen is Poespas uitgegroeid tot een groter bedrijf. In het begin hielp Leonie nog met alles. "We verstuurden de pakketten toen nog zelf. Dat proces is ondertussen geautomatiseerd. Nu focus ik me op alle grafische uitingen. Van het ontwerpen van geboortekaartjes tot wenskaarten en promotiemateriaal voor op evenementen.” Leonies functie omvat veel verschillende taken. “Ik hou me ook bezig met een stuk projectmanagement. De producten die zijn ingekocht, moeten ook verkoopbaar worden. Ik zorg dat alles daarvoor aan de achterkant geregeld wordt. De webteksten, de prijzen, van alles.” 

Solliciteren via Instagram 

Via sociale media kwam Leonie in contact met haar huidige werkgever. Mede-oprichter Lisette was voorheen fotograaf, met aanzienlijk veel volgers op Instagram. Leonie was een van deze volgers. “Ik volgde haar omdat ik de foto’s die ze maakte heel mooi vond. Ook was ik op dat moment zwanger en zij had al twee kleintjes. Lisette deelde een bericht dat ze op zoek waren naar personeel. Ik had op dat moment net een kindje gekregen. Daarnaast voldeden de werkzaamheden bij mijn vorige werkgever niet meer helemaal aan bij mijn wensen.” De gelijkenissen tussen de dames maakten dat ze enthousiast was. “Ik heb letterlijk een dm gestuurd met: ‘Heb je nog iemand voor grafische vormgeving nodig?’ Omdat ik precies in de doelgroep val van Poespas, heb ik veel affiniteit met de producten die ze verkopen.” 

Ik hou me ook bezig met een stuk projectmanagement. De producten die zijn ingekocht, moeten ook verkoopbaar worden.

Leonie Boschker.jpg
Leonie Boschker ging na haar studie Creative Media and Game Technologies bij Poespas werken

Brede opleiding 

Leonies studie bij Saxion omvatte een combinatie van grafisch ontwerpen en meer technische kennis zoals programmeren. Voordat ze bij Saxion begon, studeerde ze grafische vormgeving in hetzelfde gebouw, maar dan bij het ROC. “Toen ik klaar was met mijn mbo-opleiding, wilde ik nog niet werken. Het grafische gedeelte van de opleiding sprak me aan en ook de verbreding met fotografie, videografie en andere technische kennis trok me aan. Mijn basiskennis van HTML, CSS en JavaScript komt ook in mijn huidige werk nog geregeld van pas.” Het brede karakter van de opleiding sluit naadloos aan op de huidige functie van Leonie. “Op mijn opleiding heb ik bijvoorbeeld veel fotografiekennis opgedaan. Nu maak ik zelf geen foto’s, maar ik ga wel mee op shoots. Dankzij mijn kennis over webbouwen kan ik ook goed communiceren met mijn collega die daar verantwoordelijk voor is. Door mijn kennis kan ik een ondersteunende rol bieden. “Dat zou ik ook als tip meegeven aan studenten: pas meteen toe wat je gehoord en geleerd hebt.” 

Pop-up store 

Poespas is een webshop, maar af en toe maken ze een uitstapje naar een fysieke winkel. “We hebben nu twee keer aan het eind van het jaar een pop-up store gehad. Dan regelen we dat met zijn allen. We werken met hele korte lijntjes. Als we iets bedenken, gaan we dat morgen doen.” Dat onvoorspelbare vindt Leonie leuk aan haar werk. “Ik krijg energie van de creatieve vrijheid die ik heb.” Ook vindt ze het leuk om de doelgroep echt te ontmoeten op fysieke evenementen. “Normaal spreek je klanten alleen via de klantenservice en daar ben ik persoonlijk niet bij betrokken. Het is dan erg leuk om de klanten fysiek te ontmoeten en hun enthousiasme te zien over onze producten.” 

Hands-on mentaliteit 

Poespas is een hip bedrijf met echte Twentse roots. “We hebben allemaal een hands-on mentaliteit. We zijn een vrouwenbedrijf, waar maar één man werkt, maar er is nooit gedoe onderling. Ik vind het leuk dat in zo’n vrouwenbedrijf ook juist zo’n wind kan waaien.” Leonie geeft aan dat ze helemaal op haar plek zit bij haar huidige werkgever. “Het team is prettig, maar ook de werkzaamheden vind ik leuk. Als ik iets bedenk en ik kan Kim en Lisette overtuigen, dan mag ik het maken.” Door deze vrijheid voelt Leonie dat ze echt onderdeel van het bedrijf is en ze haar creativiteit volop kan benutten. “Ik ben zelf naast school altijd bezig geweest met creatieve dingen. Bijvoorbeeld het bloemencorso, waar ik nog steeds actief bij ben. Dat zou ik ook als tip meegeven aan studenten: pas meteen toe wat je gehoord en geleerd hebt.” 

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden. 

Gerelateerde artikelen

Susanne.jpg Business

Alumnus Susanne wist op haar 12de al dat ze video-editor wilde worden

01 april 2021
DSC03905.jpg Studentenleven

Alumnus Sander werkte mee aan Twentse co-creatie ‘Antiviraal’

23 april 2020
Alumni Lize de jong.jpeg Onderwijs

Gezondheid en technologie gaan voor Lize hand in hand op de operatiekamer