Klimaatbestendig Enschede.jpeg
Onderwijs

Docenten ontwikkelen excursie over klimaatadaptatie: ‘Leert Enschede op een mooie manier kennen’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Vandaag is het de Dag van de Aarde en in tijden van klimaatverandering is klimaatadaptatie van levensbelang voor onze wereldbol. Enschede is daarmee goed op weg en dat is precies wat docent/onderzoekers Bauke de Vries en Kristoff Derveaux willen laten zien met hun Doe Het Zelf-excursie Klimaatbestendig Enschede. “Er zijn heel veel dingen die je niet ziet, maar die er wel zijn.”

Met de route willen de docent/onderzoekers laten zien wat er in Enschede gebeurt rondom klimaatadaptatie en hoe de stad wateroverlast, hittestress en droogte bestrijdt. En er gebeurt behoorlijk veel. “Enschede is hier al heel lang mee bezig”, legt Bauke de Vries uit. “Water is een belangrijk thema in deze stad. Zo zijn er veel hoogteverschillen, wat betekent dat er in de lage delen een grote kans is op wateroverlast. Daarom hebben ze bijvoorbeeld een stuwwal. Maar er is nog veel meer te zien.”

Zelf presenterend concept

In het najaar wilden de docent/onderzoekers al zoiets organiseren, maar toen kon dit niet doorgaan. “De insteek was om studenten in groepjes de route te laten afleggen. Gemeente Enschede had zelfs al het nodige aan materiaal in huis, maar de coronamaatregelen werden alleen maar strenger. Dat idee is dus figuurlijk in het water gevallen.”

Maar Bauke en Kristoff zaten niet bij de pakken neer en hebben het concept doorontwikkeld. Met behulp van de app izi.TRAVEL is het volgens Bauke een ‘zelf presenterend concept’ geworden. “Als je nu de route volgt, krijg je via de app op de verschillende plekken passende informatie. 1Twente heeft bijvoorbeeld heel veel leuke filmpjes gemaakt over het water in Enschede. Dat maakt het ontzettend leuk.”

Bauke de Vries, Saxion
Initiatiefnemer Bauke de Vries over de excursie Klimaatbestendig Enschede

Mooi voorbeeld van onderwijsvernieuwing

De excursie is in eerste instantie bedoeld voor studenten Civiele Techniek en Klimaat en Management. “Het is een belangrijk onderwerp binnen de opleidingen en daar kan je in een college van alles over vertellen, maar je moet het ervaren. Vandaar dat we die plekken willen laten zien. De excursie is voor ons een mooie manier dat te doen, zonder dat we er zelf bij hoeven te zijn. Het is een mooi voorbeeld van onderwijsvernieuwing.”

De expeditie is 15 kilometer lang en ook al is deze bedoeld voor studenten, iedereen kan de app downloaden en dus de route afleggen. Met de fiets duurt deze zo’n twee uur. “De excursie laat je op een andere manier kijken naar je leefomgeving en vertelt waarom de stad eruitziet zoals-ie eruit ziet. Er zijn heel veel dingen die je niet ziet, maar die er wel zijn. Aan de Oldenzaalsestraat is bijvoorbeeld voor miljoenen euro’s een ondergrondse waterberging aangelegd. Als je daar staat, zie je in de app een filmpje hoe die gemaakt is. Dan realiseer je pas wat er allemaal gebeurt om die stad klimaatbestendig te maken. Je leert je stad echt op een mooie manier kennen.”

Andere steden in de regio

Woon jij ergens anders in Overijssel en ben je benieuwd hoe het in jouw leefomgeving gesteld is met de klimaatadaptatie? Niet getreurd, want wie weet heeft jouw stad straks ook wel zo’n mooie excursie. “We hebben voor Deventer al een concept liggen en we zoeken nu ook contact met andere steden in de regio. En we hebben het nu zelf gedaan,” vertelt Bauke. “Maar dit kunnen we natuurlijk ook prima door studenten laten doen. Het zichtbaar maken van klimaatadaptatie is gewoon heel erg belangrijk.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.