Fashion and Textile Technologies ontvangt 4☆ duurzaamheidkeurmerk: 'Supertrots'
Prachtig nieuws: Fashion and Textile Technologies heeft als eerste fashion-opleiding in Nederland het ‘4 sterren Duurzaam Hoger Onderwijs-keurmerk’ behaald. De afgelopen maanden werkte het projectteam van de opleiding intensief aan het audit-traject, dat met een zeer goed resultaat werd afgesloten. Projectleider Jan-Chris Hullegie is trots: “Als opleiding houden we onszelf scherp en blijven we streven naar de broodnodige verandering van de kleding- en textielindustrie.”
Duurzaamheid en Verandering zijn inderdaad sleutelwoorden bij Fashion and Textile Technologies. De Saxion-opleiding richt zich op de toekomst van de textielindustrie, waarbij onderwijs over innovatie en het duurzaam produceren en recyclen van textiel een aantal belangrijke pijlers zijn. Dat gebeurt vanaf nu met het prestigieuze 4 sterren DHO-keurmerk. Het is een landelijke, vrijwillige certificering door inspectieorganisatie Hobeon, zo legt Jan-Chris uit, gericht op het in kaart brengen van de mate waarin duurzaamheid onderdeel uitmaakt van de opleiding en haar omgeving. “Tot voor kort hadden we drie sterren. Dat betekent dat duurzaamheid integraal onderdeel uitmaakt van ons onderwijsprogramma, vertaald is in leerdoelen en structureel wordt geactualiseerd. Een keurmerk van vier sterren houdt in dat we nu ook de commissie hebben overtuigd dat onze partners structureel bij dit proces zijn betrokken.” Hobeon ging in gesprek met medewerkers, MT-leden, studenten en bedrijven die bij Fashion and Textile Technologies betrokken zijn. De conclusie luidde dat de opleiding ruimschoots aan de criteria voor het keurmerk voldoet.
Vierde hogeschool
Saxion is nu landelijk de vierde hogeschool met een opleiding die de '4 sterren DHO-certificering' bezit. Voor Jan-Chris en zijn team een mijlpaal: “We hebben dit vrijwillig gedaan, maar het traject is door het hele team gedragen. Net als bij een regulier audit-traject wordt het project altijd voorbereid door de opleiding. In ons geval heeft ons projectteam zich sinds het begin van dit studiejaar beziggehouden met de inventarisatie van de huidige stand van duurzaamheid in ons onderwijs, het schrijven van een kritische zelfreflectie en -evaluatie en het maken van een ondersteunende video.” Nu de certificering er daadwerkelijk is, overheerst trots: “We zijn als opleiding supertrots dat we dit met z’n allen hebben gedaan. Ook dat we hier binnen én buiten Saxion mee voorop lopen. We merken ook dat toekomstige studenten en hun ouders hier tijdens voorlichtingen echt op aanhaken.”
We merken ook dat toekomstige studenten en hun ouders hier tijdens voorlichtingen echt op aanhaken.
Transparantie in de kledingketen
Wat gaan die toekomstige én de zittende studenten merken van het duurzaamheidskeurmerk? “De gemiddelde student ontdekt gedurende alle opleidingsjaren dat duurzaamheid overal terugkeert in het onderwijs,” bijvoorbeeld als het gaat alternatieve duurzame grondstoffen en betere arbeidsomstandigheden in de fabrieken, aldus Jan-Chris. “Concreet maken we tijdens de opleiding gebruik van veel relevante tools, waarmee onze studenten na het afstuderen ook bij bedrijven in aanraking komen. Denk aan software-tools als TexTracer en bAwear. Die helpen studenten inzicht te krijgen in het belang van transparantie in de kledingketen.” Tijdens onderwijsprojecten worden studenten uitgedaagd om continu duurzaamheidscriteria mee te wegen bij het maken van relevante keuzes.
Ondersteuning
Ook in de breedte van het Saxion-onderwijs speelt duurzaamheid een steeds grotere rol, vertelt Ingrid Bles (Regisseur duurzaam onderwijs). In 2018 ondertekende Saxion het charter met de Sustainable Development Goals. Sindsdien zijn er grote stappen gezet, vindt Ingrid: “Een onderwijsinstelling maakt niet de grootste impact door bedrijfsvoering, maar door wat studenten meenemen naar het werkveld. Tijdens hun stage- of afstudeerproject. En natuurlijk daarna. Met onze 27.000 studenten is die impact dus best groot. Je hoopt dat werkgevers, in de regio en landelijk, dan ook zeggen: het liefst wil ik iemand die bij Saxion heeft gestudeerd, want die kan onze organisatie op het gebied van duurzaamheid echt vooruithelpen.”
Je hoopt dat werkgevers, in de regio en landelijk, dan ook zeggen: het liefst wil ik iemand die bij Saxion heeft gestudeerd, want die kan onze organisatie op het gebied van duurzaamheid echt vooruithelpen.
Duurzaamheidsagenda
Sinds kort kent Saxion de duurzaamheidsagenda voor het onderwijs. Deze is deels gebaseerd op het Duurzaam Hoger Onderwijs-kader van Hobeon. Ingrid: “Elke opleiding vult jaarlijks de stand van zaken in. Men moet hier ook jaarlijks een verbetering van 0,5 Ontwikkelfase laten zien. Het is de bedoeling dat 75% van de Saxion-opleidingen eind 2030 Ontwikkelfase 4 heeft behaald. En 100% van de opleidingen Fase 3. We blijven in gesprek met alle opleidingen, over de ondersteuning die zij daarbij nodig hebben. Het is ons doel daaraan tegemoet te komen, bijvoorbeeld door cursussen voor docenten.” Zelf was Ingrid niet betrokken bij het certificeringstraject van de opleiding Fashion and Textile Technologies, vertelt ze. “Dit was een interne aangelegenheid, maar gelukkig willen de medewerkers van de opleiding altijd hun kennis en ervaring delen met opleidingen die hier ook stappen in willen zetten.”
En de opleiding zelf? Wat wordt de volgende stap voor Fashion and Textile Technologies? Jan-Chris: “We gaan het actieplan op basis van deze certificering goed bestuderen en in werking stellen. Het proces is natuurlijk nooit af. We kunnen altijd blijven verbeteren. There is no finish line, om maar eens een metafoor van een bekend sportmerk te gebruiken.”
Het projectteam van Fashion and Textile Technologies, dat betrokken was bij het behalen van het 4 sterren DHO-keurmerk, bestaat uit Jan-Chris Hullegie (Projectleider Duurzaamheid FTT), Marina Grootfaam (Docent & Coördinator kwaliteit FTT), Paula Smit (Kwaliteitszorg Academie Creatieve Technologie), Sacha Mulder (Praktische ondersteuning) en Jurrie Barkel (Teamleider).